Nordsida på Blåfjell (11.02.2016)

Start point Rindabotn (947m)
Endpoint Gunvordal (421m)
Ascents Kambafjellet (1,220m) 11.02.2016 13:11
Blåfjellet (1,400m) 11.02.2016 13:11 not summited

Etter en fantastisk tur i morges med sørvendt nedkjøring i Omnane var ikke klokka mer enn 12.15. Det var for galt å reise hjem nå, mens sola fortsatt sto høyt på himmelen. Vi møtte ei annen gruppe som vi samkjørte neste tur med. For å få mest mulig nedkjøring på kort tid valgte vi å sette igjen en bil på Toggaparkeringen i Gunvordal, og kjøre en annen bil opp til Rindabotnheisen i Hodlekve skisenter.

Here comes the sun!
Her er det ingen grunn til å klage!

På denne måten fikk vi tatt skiheisen helt opp til 930 moh hvorpå vi sparte låra for 500 høydemeter. Herfra tuslet vi greit opp til Kambafjellet og videre i nordsida på Blåfjellet. Planen var å kjøre ned bollen i nordsida og ned til parkeringen. Det var kun noen få andre spor her oppe. Åpenbart at folk har fått respekt for denne fantastiske nedkjøringa etter at det gikk noen store skred her i fjor vinter. I dag hadde vi stort sett ubunden snø over et stabilt fokksnølag, så vi hadde ingen grunn til å forvente annet enn eventuelle tørre løssnøskred.

Harald setter utfor.
Blåfjellbollen sett fra Gunvordalen. Sporene våre ses sentralt i bildet.

Snøen var fantastisk ned hele nordsida. Fulgte et naturlig system av rygger og små renner. Men helt klart komplekst terreng som man bør holde seg unna dersom det er fare for vedvarende svake lag. Dette ble en perfekt avslutning på en perfekt dag ute på ski!

Takk for turen gutter! :)

Kart

Start date 11.02.2016 13:11
(UTC+01:00)
End date 11.02.2016 14:52

Hjemlengsel!

Written by Øyvindbr 11.02.2016 20:40

Gidder ikke engang å bruke hermetegn! Bildene i denne rapporten er svært velkjente motiver for meg. Og jeg opplevde disse traktene i maksvær nesten hver eneste gang. Sjøl om jeg per i dag ikke er noen skikjører eller god skiløper så er det i fjella rundt Sogndalsdalen jeg har hatt mine beste skiopplevelser! Et stort savn vil det alltid være å ha dette som lekegrinda mi...