Bjørnstegfjellet (10.02.2016)

Start point Bjørnstegane (432m)
Ascents Bjørnstegfjellet (1,361m) 10.02.2016 10:00

Lisa var gira på tur til Jostedalen, og på spontant vis heiv både jeg, Ellen Sophie, Ina og Lars Martin oss med i bilen som durte avgårde fra Sogndal denne onsdags morgenen. Vi ønsket å utforske en ny plass som ingen av oss hadde vært på før, og valget falt på Bjørnstegfjellet. Været var delvis skyet, og med lite vind hadde vi håp om at vi kunne få en fin nedkjøring med god sikt. Inne i Jostedalen gikk fokuset fort på blå og fine islinjer høyt oppe i østvendte stup og skrenter. Helt sikkert mye spennende pionerarbeid man kan begynne på her.

Gjengen er klar for tur.
Fin og blå is i høyden.

Omsider startet vi å gå fra Bjørnstegane rundt kl. 10.15. Vi fulgte ferdigtråkkede spor fra dagen før helt opp til 1060 moh. Den tørre og ubundne snøen fra i går var stort sett upåvirket av vind, men enkelte plasser hadde nordavinden herjet litt mer. Vi vurderte i alle fall snøen som stabil såfremt den ikke ble mer vindpåvirket og innblåst. Noen få steder må man inn i terreng over 30 grader, men vi gikk i mest mulig gunstig terreng for å eksponere oss minst mulig for eventuelle skred. Skogen virket meget fin å kjøre i, og over tregrensa var heller ikke her den ferskeste snøen særlig vindpåvirket. Bare vi fikk litt sol, så ville dette bli utmerket!

En fantastisk dag til fjells!
Hustrig før nedkjøringa.

Vi fulgte østryggen helt opp til 1350 moh hvor det flatet ut en del. Her blåste det langt friskere så vi ventet ikke lenge før vi satte utfor turen ned. Det ble en flott nedkjøring, delvis i sol på toppen. I øvre del ble det fin kjøring på et tynt nysnølag som lå oppå et hardbanket fokksnølag slik at vi kunne kjøre lange og fine skjærende svinger. Lenger nede var snøen dypere, og vi opplevde et skikkelig puddercomeback etter noen dager med mildvær og vind. Vel nede bar det rett videre til Jostedalen Hotell der Laila disket opp med en fantastisk "Bjørnarburgar"!

Takk for turen! :)

Kart

GPS-spor for turen opp

Lengter etter Sogn!

Written by Øyvindbr 11.02.2016 10:34

Det står ikke på lysta, jeg er full av lengsel etter fantastiske turer i Sogn. Hadde det ikke vært for noe obligatorisk på jobb til uka så skulle jeg tatt meg fri med det været som meldes, gjerne tatt med meg min vakre kjæreste også. Håper det blir noe av snart, for jeg mimrer om alle mine flotte skiturer i Sogn og bobler over av kribling! :)

Denne helga blir det etter planen Vikerfjell.

Sv: Lengter etter Sogn!

Written by 500fjell 11.02.2016 18:20

Ja, håper du kommer neste helg hvis det passer :) Blir fint framover nå!

• +

Sv: Sv: Lengter etter Sogn!