Haukabergsisen (24.01.2016)

Start point Norum kirke
Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Haukabergsisen 24.01.2016

Tross noe milde temperaturer og et nylig snødump hadde vi håp om at det fortsatt skulle være mulig å klatre fosser i nærheten av Sogndal. Etter tips fra Einar Løkens turblogg http://skiogklatring.blogspot.no/2012/12/haukabergsisen.html dro jeg, Anders og Gustav opp for å teste Haukabergsisen ovenfor Norane. Fossen ligger i den bratteste delen sør for Skriki og byr på fire taulengder med litt transport i mellom, henholdsvis grad WI5, WI3, WI4 og WI4+.

Haukabergsisen sett fra traktorveien opp mot Breidesete.
Opp første taulengde.
Anders i andre taulengde.

Parkerte ved Norum kirke og fulgte traktorveien oppover mot Breidesete til vi passerte 400-meterskoten. Her krysset vi elva og siktet oss opp mot fossen som vi fikk god oversikt over fra traktorveien.

Titt tei!
Gustav leder tredje taulengde.
Ishakking.

Klatringa var overraskende fin. Mye klatring for penga, og greie forhold tross milde temperaturer og litt vått. Heldigvis var det overskyet med tanke på at fossen ligger sørvendt og eksponert for sola. På grunn av snødumpen i går måtte vi være obs på løssnøskred fra svaene på østsida av fossen. Alle fikk lede en taulengde hver, så vi var godt fornøyd da vi toppet ut. Flott utsikt hadde vi dessuten mot sør.

Siste del av fossen.
Living the dream!
Oppdrift ja.
I bratta.
Top out!
Nede igjen ved Ylmedal.

Returen valgte vi å brøyte oss mot nordvest og ned mot Ylmedal. Her hadde det gått et flakskred ganske nylig. Antakeligvis på kantkornlag over skaren. Bruddkant på 20-30 cm. Siden skredet allerede hadde gått var det ikke noe problem å ake ned denne flanken. Videre kom vi ned på traktorveien som vi fulgte ned til bilen.