Lys i Loftesnesbekken (21.01.2016)

Start point Loftesnes
Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Loftesnesbekken 21.01.2016

I utgangspunktet hadde jeg og Kjetil tenkt å se om Kvinnafossen ut mot Hella hadde formet seg. Da vi kom dit og så is som raste med jevne mellomrom, samt stor åpning i nedre del, da fristet det heller lite. I stedet bestemte vi oss for å teste fossen som man ser tydelig fra Sogndal oppe i Loftesnesfjellet, heretter kalt Loftesnesbekken. Gustav ble med som tredjemann.

Rekognosering av Kvinnafossen. Ikke helt ferdig bygd dessverre.

Siden dette var en kveldstur etter skolen var vi forberedt på mørket og stilte med gode hodelykter. Parkerte ved Loftesneshyttene og trasket opp i ura i retning fossen. Vanvittig løs og ekkelt oppover her. Trolig bedre å gå lenger sør enn det vi gjorde…

Loftesnesbekken sentralt i bildet.

Omsider kom vi til bekken der det bratnet til for første gang. Her tok vi på oss utstyret og jeg sikret Kjetil og Gustav opp det første korte opptaket (WI3-4). Deretter kom en liten transportetappe opp til et nytt og kort fossefall (WI4). Sikret opp her før vi måtte gå en liten transportetappe opp til den ekte fossen.

Innmarsj i kveldslys.

Den første taulengden er nok rundt grad WI4 og drøyt 50 meter. Lettest lengst til venstre denne dagen. Isen var god, men litt rennende. Derfor søkte jeg de plassene med minst vannføring og hardere is. Videre, nok en liten transporttaulengde til andre fossefall som var noe brattere (WI4+/WI5), men med formasjonsrik is. Ledet en full 60 meters taulengde opp her.

Fantastisk å skue utover Sogndal sentrum by night herfra. Det vi ikke tenkte over var at nesten hele bygda hadde lagt merke til oss og trodde vi var i livsfare. Plutselig fikk jeg en telefon, det var fra Politiet. De hadde mottatt en bekymringsmelding om noen som befant seg oppi Loftesnesfjellet så sent på kvelden. Jeg informerte om at vi hadde full kontroll og at vi ikke var i noen fare. Dermed kunne politisentralen ta det med ro, men de anbefalte at neste gang vi klatret en slik urban foss på kvelden var det lurt å si i fra om det. På samme måte som når man fyrer bål på slike plasser. Saken fikk spalteplass på NRK Sogn og Fjordane (http://www.nrk.no/sognogfjordane/lys-i-fjellsida-1.12762538 ) og på Politiets Twitterkonto.

Sogndal by night.

Til slutt var det kun ei kort taulengde (WI3) før vi kunne pakke sammen tauet og soloere resten av bekken opp til den krysset stien ned fra Hesteggi. Vi ønsket å gå ned igjen fremfor å styre med rappellering. Dog var det et stykke igjen med leggpumpgåing før vi kom fram til stien.

Returen gikk ned langs en isete og halvvegs nedsnødd sti til Kjørnes (høy bambifaktor), og videre asfaltpromenade tilbake til bilen på Loftesnes. Dette ble en fin tur til en overraskende fin og lokal foss som gir mye klatring for pengene!

Takk for turen, Gustav og Kjetil!

Missing title

Written by Fjellsamleren 18.02.2016 14:40

Godt politiet fikk tak i deg på telefon og slapp å rykke ut til stedet. Hvordan fant de ut at det var deg forresten? Meg og to kompiser hadde en lignende hendelse i Bodø. Var på et klatrefelt om kvelden like overfor en bilvei. Flere biler som kjørte sakte forbi da de fikk øye på hodelyktene. Ingen telefoner heldigvis, men vi hadde heller ikke tenkt på å melde i fra.

Sv:

Written by 500fjell 19.02.2016 00:36

De hadde visst sett bilen min og ringt nummeret. Men skjønner ikke helt hvordan de visste at den tilhørte klatrerne. Artig historie uansett :)

Sv:

Written by SturlaS 19.02.2016 07:50

Noen anbefaler at man legger en lapp i bilruta med navn, nummer og info om at det pågår isklatring i foss xx.

Jeg har gjort det et par ganger i Drivdalen (spesielt oppfordret til det på et sted der), men glemmer det som oftest når isen kaller...