Ryfossen (19.01.2016)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Ryfossen (200m) 19.01.2016

Vel hjemme fra Thailand var isforholdene i Norge blitt optimale. Jeg kunne nesten ikke vente med å svinge øksa igjen! Tross skole på dagen måtte kveldene utnyttes. Jeg fikk med meg Kjetil på kveldstur til Jostedalen for å gå klassikeren Ryfossen (WI4, 200 meter).

Parkerte i ei lomme langsmed rv. 604 like etter å ha passert Ytamoen på andre siden av elva. Over til Ytamoen går det ei gammel hengebru som vi brukte for å krysse elva. Begge var gira på å komme i gang, og det var kjekt å ha med Kjetil som var veldig optimistisk og med godt humør.

Isen i siktet!

Startet turen rundt kl. 15.15 Etter å ha krysset elva fulgte vi ei kjerreveg til vi var kommet oppunder fossen. Forholdene så meget lovende ut og vi observerte ikke noe åpent vann. Spektakulær plass! Da vi var kommet inn på isen soloerte vi nedre del til det for alvor ble vedvarende bratt. Noen av de opptakene vi gikk usikret opp bestemte vi oss for å rappellere på tur ned.

Undertegnede glemte dessverre kamera. Men Kjetil tok dette bilde på vei opp til fossen før det ble mørkt.

Vi klatret fossen i fire taulengder. Stort sett på venstre sida. Det var definitivt brattest i siste taulengde, rundt WI4, og kanskje WI4+, avhengig av forholdene. Jeg presterte å miste ei isskrue som vi aldri fant igjen. Selv om vi klatret i mørket med hodelykter gikk det overraskende greit. Isklatring på natta er det nye!

Vel oppe på toppbjørka bød Kjetil på laksewraps som smakte utmerket! Vi tok totalt fire eller fem rappeller ned igjen. På den første rappellen klarte vi nesten ikke å rikke tauet. Vi var redd det samme skulle skje med oss som det skjedde med en venn av oss, som kilte tauet på samme plass for noen år siden, og alpin redningsgruppe ble tilkalt. Heldigvis fikk vi tauet ned ved hjelp av 3:1-talje og micro traxion. Vær obs på dette med taudrag, fremtidige klatrere!

Nede ved veien var det flere biler som stoppet opp for å se på lyktene som virret rundt oppe i fossen. Sikkert ikke dagligdags å se slik aktivitet. Vi kom oss tilbake til Sogndal i brukbar tid, like over midnatt. Artig å rekke en slik tur etter en lang dag på skolen!

Takk for turen, Kjetil! :)