Lammanipatraversen (28.12.2015)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Frudalsfjellet (1,426m) 28.12.2015

En alpin tur jeg lenge har hatt lyst til å gjennomføre i Sogndalsdalen er Lammanipatraversen mellom Oksli og Frudalsbreen. Vi anså sørhellingene som stabile nok til å gjennomføre denne turen, så vi ble en gjeng på fire – meg, Martine, Jørgen og Asbjørn som startet fra Frudalsparkeringen i nydelig desembervær.

Opp mot Tverrelvi fra Frudalen.
Andre bratthenget opp langs Tverrelvi.
Desemberlyset.

Vi la ruta opp Tverrelvi. Elva var en liten utfordring å krysse. Burde har holdt oss på østsida fra starten av, noe vi gjorde på returen. Videre oppover går turen over en del tydelige skredbaner som utgjør en potensiell terrengfelle. Dette må man være obs på under mer ustabile forhold.

Oppover mot Frudalshesten.
Trasking opp mot Lammanipa.
God stemning!

Etter å ha tatt en del høydemeter til og diskutert nedkjøring i forhold til snødekket valgte vi å ta skiene på sekken og traske oppover avblåste formasjoner i sørhellinga på Lammanipa.

Tilbakeblikk i retning sør.
Mot flanken der vi kjørte ned etterpå.
Det er hardt, men det er gøy!

Til slutt kom vi opp på toppen og kunne titte utfor nordstupet der det for øvrig går en del renner som kan være fine å kjøre lenger utpå sesongen. Herfra begynte vi på traversen vestover. Vi visste ikke detaljer om ruta, men at vi nok måtte regne med en rappell eller to. En ting vi var skuffet over var at vi på denne turen aldri fikk se Hurrungane, på grunn av Torstadnakken som sperret sikten.

Over kanten fikk vi utsikt mot nord.
Asbjørn later som han klatret opp fra nord.
Asbjørn koser seg.

Selve ryggen er stort sett grei å følge. Første vanskelige parti kommer idet man møter en loddrett hammer. Her er det lettest å gå noen meter tilbake og runde rundt i flanken på sørsida. Bratt snø her, så det fordrer gode forhold for isøks og stegjern. Videre må man ned i et hakk som er ganske luftig og utsatt. Greit å ha med litt sikringsutstyr her. Vi hadde med et 30 meters tau som jeg sikret en og en over med.

Living the dream!
Omgåelse av første hammer.
Tilbakeblikk mot første hammer med omgåelsen til høyre.

Tida gikk fort og dagslyset var begrenset. På dette punktet ønsket noen å snu, noen ville ta to rappeller ned fra hakket mot sørflanken, mens jeg ville helst fortsette og var overbevist om at det ville ta kortest tid. Alle ønsket å få dagslys på nedkjøringa siden vi ikke kjente så godt til terrenget.

Langsmed ryggen.
Videre ut ryggen. Andre utfordring (hakket) ses i forgrunnen.
Siste rappell.

Etter en del diskusjon fikk jeg med meg gruppa på beslutningen om å fortsette litt til. Det viste seg nok å være raskest. Videre gjenstod det kun en 15-20 meters rappell ned en bratt hammer (rappell fra steinblokk), og her var den utfordrende delen av traversen ferdig.

Klare for å kjøre på ski ned.
Jørgen i sving.
En fin dag har det vært!
Rype til middag?

Nå kunne vi bare spenne på oss skiene og kjøre ned i sørsida. Vi fikk stort sett nydelig snø, i alle fall i øvre deler, og alle var fornøyde med turen da vi var vel nede ved bilen der vi møtte på en gjeng der han ene hadde fått tak i ei rype som flakset opp mens han kjørte nedover!

Takk for turen! :)

Kart

Start date 28.12.2015 09:35
(UTC+01:00)
End date 28.12.2015 14:52

topptur

Written by marcavice 01.11.2016 13:59

Den ser ut som en skikkelig fin topptur! takk for å dele den!