Kommunetopper ved Kristiansand dag 2 (19.09.2010)  4

Rinnan (413m) 19.09.2010
Vehusknausen (284m) 19.09.2010
Ørteknappknuten (511m) 19.09.2010

Fortsettelse av http://peakbook.org/tour/1511/Kommunetopper+ved+Kristiansand+dag+1.html

Rinnan i Songdalen

Hadde satt vekkerklokka på 06.00. Men tenkte ikke på at det var bekmørkt da jeg våknet så jeg stilte den på 07.00 etter det. Syklet inn skogsbilveien øst for Storåker et godt stykke før vi gikk til fots de siste hundremeterne. Ikke mye utsikt på toppen og heller ikke stein til varde. Derfor var toppunktet markert med kvister! Returnerte raskt for så å sette kursen mot raidets lengste tur. 4 km langt.

Ørteknappknuten og Oksla i Marnardal og Vennesla

Så var det duket for raidets lengste etappe. Gjennom skog og mark til Ørteknappknuten og Oksla! Startet fra Bjønnjordstjønna og syklet et stykke inn på skogsbilveien østover. La etter hvert fra oss syklene og travet opp til Ørteknappknuten. Deretter over en del myrer til Eivindstad. Herfra gikk det en fin sti til sørenden av Eptevann. Her lå det en kajakk som fristet oss å låne en liten stund… men vi motstod fristelsen og fortsatte på østsiden av vannet oppover. I starten måtte vi forsere noen blaute myrer før vi fulgte en sti (spor etter firhjuling?) til en brønn. Derfra bar det opp på sørryggen på Oksla og lett til denne utilgjengelige toppen. Fin utsikt om en lette etter de rette plassene. Samme vei tilbake, bare at vi omgikk Ørteknappknuten på nordsida.

14 km
3t 25min
490 høydemeter

Vehusknausen i Kristiansand

Siste topp i raidet mitt var Vehusknausen. Fikk lov av boerne på Espestøl (der det var bom) å stå parkert der en halvtime. Gutta på huset rallet rundt med ATVer her inne. Syklet innover veien et stykke før vi fulgte en sti inn til huset og demningen ved utløpet av Bjorvann. Da vi gikk over demningen måtte vi hoppe over et lite hakk som Frigg (bikkja) var veldig skeptisk til, men hun kom seg over. Deretter opp en råtten stige som kunne resultere i et fatalt fall dersom trinnene brakk! Videre lett opp til toppen. Var litt usikker på om varden lå på høyeste punkt, men lell. Samme vei tilbake. 2 km.

Feiret raidet med Mc Donald`s i Kristiansand før jeg tok bussen hjem (E18...gjeeesp!). Pappa dro videre til Evje og tok kommunetopper helt fram til torsdag.

Takk for en fin helg! :-)