Hiking blant klapperslangene (23.05.2011)

Start point Wind River Pack Bridge (610m)
Slange ved Salmon river.

I anledning et besøk hos min søsters vertsfamilie (vært utvekslingsstudent) i Middleton, Idaho (USA) var jeg nærmest programforpliktet til å ta en utflukt opp i Rocky Mountains som ligger like i nærheten. Pappa og jeg kjørte gjennom et spennende åslandskap nordover til den vesle westernbygda Riggins. Vi forhørte oss på parksenteret i Riggins der vi fikk god informasjon om turmulighetene i området. Opprinnelig hadde jeg et ønske om en tur til He Devil blant the 7 devils, men veien opp til 7 devils campground var ikke åpen for sesongen. Dessuten var det uvanlig sen snøsmelting i år, så en tur opp dit ville nok bli mye vassing i snø.

Salmon river sett fra oppunder Bullion mines.

Alternativet ble å kjøre østover langs med Salmon river. Deler av veien var tidsbestemt enveiskjørt grunnet veiarbeid, så vi måtte beregne returen for å ikke bli innestengt. Parkerte ved Wind River Pack Bridge og fulgte en sti nordvestover langs en fjellrygg på grensa til Gospel Hump Wilderness. Vi hadde på forhånd blitt advart mot Rattle snakes (klapperslanger) i området. Spesielt på varme dager var det ikke uvanlig at de trakk inn på stien. Allerede etter noen få meter så vi den første slangen, dog antakeligvis ikke en klapperslange, men litt skummelt likevel. Fulgte den gode stien oppover i fjellsida, forbi Bullion Mines uten noe spesielt mål eller mening, kun for å gå og se oss omkring. Flott landskap! Hadde god utsikt mot topper på andre siden av Salmon river og Wind river, som feks Butzien Butte og Black Butte. Plutselig gikk vi fra åpent landskap og inn en stor skog. Uvanlig fenomen i forhold til i Norge. Her så vi flere rådyr. Da vi nådde 1785 moh. var det stopp på grunn av for mye snø. Hadde dog gått 1180 høydemeter rett opp, noe vi sa oss fornøyde med. Returen gikk kjapt, og det var bra fordi det kom en kraftig skur like før vi ankom bilen. Tilbake mot Middleton forsøkte vi oss på å kjøre en fjellvei over til McCall, men denne veien var ikke vedlikeholdt etter vinteren så vi måtte SNU like før høyeste punkt på grunn av masse trær som hadde veltet over veien... Jaja, vi rakk i alle fall tilbake igjen til Riggins før veien stengte. Takk for en fin tur i et spennende terreng! :-)