Klatretur til Frankrike med HiSF (12.10.2015)

Characteristic Sport climbing
Ascents Mont Alban (220m) 22.10.2015
Visits of other PBEs Vallon Sourn 13.10.2015

12.-23. oktober var det duket for et av høydepunktene under friluftslivsstudiet i Sogndal, nemlig klatreturen til Frankrike. Det ble to herlige uker med sportsklatring, vinsmaking, croissants, studenttema, kveldsfester, joggeturer, vandring i Verdonkløfta, bade- og byferie i Nice. Perfekt avslutning der hele klassen er samlet på tur! Etter denne turen var det bare å brette opp armene mot bachelorskrivinga før jul.

Jarle går ruta Atlantis (8a) i Vallon Sourn.
Hovedveggen i Vallon Sourn.
Jarle og Vegard.

Kjørte i leiebiler fra flyplassen i Nice til en campingplass i Correns. Her lå vi i telt og hadde basecamp de første ni dagene. Herfra og bort til cragget i Vallon Sourn/Chateauvert var det kun fire kilometer. Noen valgte å jogge, andre kjørte bil. Ble lange dager med klatring, og jeg tror de fleste merket en form for progresjon utover i uka. Fikk klatret en 7a (Magicien d’Oz) som gjerne er litt hardere gradert enn i Kalymnos.

Verdon Canyon.
Masse muligheter for multipitch klatring her.
Vegard viser ruta vi skal gå.
Høst i Provence.

På hviledagene hadde vi blant annet en utflukt der vi gikk de 14 kilometerne gjennom Verdon Canyon. Flott sti i en flott kløft. Spesielt fin nå som kløfta var prydet i fine høstfarger. Nesten rart å tenke at man faktisk er på skolen.

Jarle på ruta Kricket (7c).
Vinsmaking i Correns.
RWN (7b+).

Til slutt var skoleturen over, men for meg og en del andre gikk ikke flyet før to-tre dager senere. De dagene ble brukt til bading, byvandring og joggeturer i Nice. Fint det også, men for meg går jeg fort lei etter to-tre dager i byen.

Andreas skater i Nice.
Sydenstemning i Nice.
Kveldshimmel over Nice.

Takk til B3 for en fantastisk hyggelig tur! :)