Vegledertur med HiSF (07.10.2015)

Start point Fimreite
Ascents Middagshaugen (644m) 07.10.2015
Dueskardhøgdi (986m) 08.10.2015

Som 3. årsstudent på friluftslivslinja i Sogndal skal vi få prøve oss som veiledere på en tur der vi tar med 1. og 2. årsstudenter samt et par internasjonale studenter på tur i nærområdet. Dette har jeg vært med på to ganger før, men da som deltaker.

Se tidligere turer:

Sammen med min kompanjong Marie skulle vi ta med oss 10 deltakere på skogstur ute ved Fimreite i tre dager. Fokuset skulle være på det rolige friluftslivet og basisferdigheter som orientering, etablere leir, sporløs ferdsel og matlaging på bål og i kokegrop. På forhånd hadde alle fått utdelt hver sin turplan og på onsdagen kjørte vi i biler fra Sogndal og ut til Fimreite.

I bakkene opp fra Fimreite.

Parkerte oppunder Vetleuri etter tillatelse fra den lokale bonden. Herfra ruslet vi rolig i samlet flokk opp til Middagshaugen. B2 studentene fikk ansvar for å veilede med orienteringsdelen slik at alle fikk prøve seg på kartet. I tillegg prøvde vi å snakke litt om planter og lokalkultur i området.

Hele gjengen samlet foran Aurlandsfjorden i kulissene.

Etter 2,5 times marsj var vi fremme ved leirstedet vårt på Middagshaugen. En nydelig plass, ja en skjult perle vil jeg si! Vi har nå etablert en bålplass på sørsida med storslagen utsikt i retning Aurlandsfjorden. Dette er dog ikke i tråd med den sporløse ferdselen, men jeg er ganske sikker på at i alle fall jeg kommer tilbake hit flere ganger. Eneste ulempen med å ha dette som leirplass er tilgangen til vann. Vi måtte gå helt til Dueskard for å finne rennende vann. Vann til å slukke bålet kunne vi finne på myra like nordøst for haugen.

Finnes ingen bedre leirplass!
Bål er balsam for sjela sies det...
Middagslaging.

Vi fordelte oppgaver som å etablere bålplass, sette opp presenninger til gapahuk, hente ved og etablere latrine. Den første kvelden gikk stort sett til dette og til middag ble det servert nydelig linsegryte og karbonade inntil for de som ikke var vegetarianere. Til dessert disket Marie opp med brownies som stekes i appelsinskall. Per Stian underholdt oss med nydelig musikk fra munnspillet utover kvelden. Vi hadde det som plommen i egget, alle sammen. De fleste valgte å sove under åpen himmel. Det kom noen dråper i løpet av natta, men ikke nok til å gjøre soveposen våt.

Helge laget gapahuk på den naturlige måten.
Topptur til Dueskardhøgdi.

Neste dag ble det en rolig morgen med morgenbål. Noen av oss dro ut på en liten topptur, mens andre halvparten ble igjen i leir for å klargjøre kokegropa til lammelåret i kveld. Jeg ble med gruppa som skulle på topptur. Det ble tur opp til Dueskardhøgdi. Kjølig vær, men fint lell. Resten av kvelden gikk til å tilberede lammelår, grønnsaker og soppsaus. Tross fire timers ventetid på at lammelåret skulle godgjøre seg i kokegropa var det verdt hver time når vi fikk smake på resultatet. Så mørt og deilig kjøtt får man kun ved hjelp av kokegrop. Det er som om kjøttet smelter på tunga! Til dessert ble det turostekake med Morten Trytis oppskrift. Påfølgende natt regnet det mer, så da ble det soving under gapahuk. Ble ikke så mye søvn for min del da jeg ikke fant noen spesielt flat plass å ligge.

Lammelår, klart til å legges i kokegropa.

Siste dagen ville vi gjerne komme oss hjem tidlig siden flere skulle rekke både det ene og det andre. Vi pakket ned leiren og satte i marsj hjemover kl. 10.00. Under evalueringa virket alle fornøyd med turen, og det er jo tross alt mål nr. 1 – at alle skal sitte igjen med en positiv opplevelse rundt det å være ute på tur i skogen.