Liabrekulen (05.10.2015)

Start point Vetledalen (1,053m)
Ascents Liabrekulen (1,910m) 05.10.2015

Det fantastiske høstværet ville ikke ta slutt, så da måtte jo anledningen utnyttes til å komme seg ut på tur. Gustav og jeg besluttet å ta en topptur til Liabrekulen i Breheimen. Vi kjørte inn forbi Nørdstedalseter og inn i Vetledalen så langt i kom med bil. Herfra kunne vi se toppen som for øyeblikket var innhyllet i tåke. Vi håpet på at det ville lette innen vi var kommet så langt.

Høst i Breheimen.
I bakkene opp fra Vetledalen.
Over fonner og breer bærer det...

Med lette sekker fulgte vi T-merket sti mot Stølsdalen og Turtagrø. Fin og tydelig i starten, men etter hvert som vi kom opp i mer morene- og svaterreng var et bare T-merkene som indikerte om vi var på sporet. Opp til 1398-vannet var det en fin og fast rygg vi kunne følge. Herfra og sørover var det mer småkupert landskap. Krysset noen snøfonner som var beinharde å gå på.

Nydelig dag! Bak skimtes Rivenoskulen og Tverrådalskyrkja.
Hurrungane i siktet.
Toppen kan skimtes.
På toppen av Liabrekulen.

Etter hvert kom vi opp i nysnøen og en del is. Noen steder var også fjellet såpeglatt. Sikkert på grunn av klarværsnettene og rimfrost. Vi var fast bestemt på at vi ikke skulle ta spisepause før vi kunne se Hurrungane. Det synet er alltid like imponerende!

Smørstabbtinder i kulissene.
Utsikt vestover.
Hurrungane.

Siste biten opp mot toppen gikk delvis langs en topprygg og på snøfonner. Vi tok det som trening og småjogget en del langs her. Da vi til slutt nådde toppen var det dessverre en del tåke som sperret for sikten østover, men vestover var den upåklagelig. Den fortjener absolutt tittelen som kremtopp. Gustav hadde mistet lua ut av lomma en plass. Heldigvis var det spor å følge tilbake igjen, så vi fant den noen hundre meter lenger tilbake.

Aketur ned igjen.
Den fineste årstida!

Returen tok vi over breen ned mot 1398-vannet. Et lite nysnølag over relativt hard og isete snø. Heldigvis var det ingen konsekvenser for ukontrollert utglidning, så vi satte oss bare på rumpa og suste nedover. Dette er forøvrig helt sikkert en fin plass å lapse på ski tidlig på sesongen såfremt veien ikke er nedsnødd. Bare vær obs på ei gleppe rundt 1760-kota like vest for der GPS-tracket vårt går. Resten av veien ned ble det lett jogging til vi var ved bilen.

Takk for turen, Gustav! :)