Storebjørn (19.09.2015)

Start point Leirdalen (1,298m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Bjørnelabben (2,153m) 19.09.2015
Storebjørn (2,222m) 19.09.2015

Lørdag på Peakbook Summit på Leirvassbu skulle jeg føre en tur til Storebjørn. Vi var en gjeng på 11 inkludert meg selv. Været var skiftende, og det så ut til å komme snø på toppene. Siden det er isbre store deler av turen til Storebjørn ville i så fall nysnøen være mindre til plage for oss i forhold til de som gikk i steinur denne dagen.

Storebjørn sett fra Tverrbytnede.

Avreise kl. 09.00 fra Leirvassbu. Vi kjørte i biler ned til Storflye hvor vi parkerte i en veilomme og startet turen. Vi slet litt med å finne stien siden dette er første gangen jeg bestiger toppen fra Leirdalen. Etter en litt kronglete elvekryssing fant vi omsider stien, og dermed gikk ferden uproblematisk videre inn i Tverrbytnede.

Fra Tverrbytnede blir stien noe mer utydelig, men i grunn er det ikke så farlig å gå utenom det som er merket. Vi tok sikte mot der snøfonnene strakk seg til det laveste punktet. Før vi gikk innpå snøen tok vi en spisepause og kledde på oss sele og stegjern. Det var en i følget som hadde stegjern som kun fungerte til alpinsko, men snøen var akkurat så myk at jeg sa at vi skulle gi det et forsøk likevel. Det gikk greit, blant annet takket være nysnøen.

I taulag over Bjørnbrean.

Så bar det oppover snøfonner. Vi holdt oss så mye som mulig på snø, slik at vi unngikk å måtte da av oss stegjerna oppi ura. Avhengig av tid på året går man sikkert på litt ulike plasser ifht snømengder.

Da vi var kommet opp på Bjørnbrean bandt vi oss inn i taulag før vi ruslet videre i lang rekke oppover i tåka. Vi opplevde en del motvind og snøfokk i nedre del, men vinden avtok etter hvert som vi nærmet oss nordryggen. Sikkert fordi vinden skyter en del fart nede på flata.

Veien til topps gikk stort sett på snø. Bresprekken ved Bjørnelabben var såpass stor at vi nå måtte holde tett inn mot fjellet. Det gikk stort sett greit. Så folk fikk også en bonustopp med Bjørnelabben der vi tok nok en matpause før det siste toppstøtet.

Gjengen samlet på toppen av Storebjørn.

Den siste bakken til toppen var bratt, men snøen var såpass god at det ikke var noe stort problem for noen. Dessverre ble det null sikt, men humøret var likevel på topp og mestringsfølelsen var stor. Etter noen obligatoriske toppbilder valgte vi å returnere samme vei som vi kom opp. Reverserte taulaget i de bratteste partiene, så bakerste mann fikk prøve seg som guide på noen plasser, noe jeg tror han synes var artig og litt utfordrende.

Godt var det å kunne følge snøfelter såpass langt ned som vi kunne i år. Det sparte oss for mye tid og krefter. Vi var tilbake ved bilen etter kun 7 timer, langt mindre enn det jeg hadde estimert.

Takk for en flott tur! :)