Silkebrisen i Kjøsnesfjorden (11.09.2015)

Start point Fjærlandstunnelen
Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Silkebrisen klatrerute 11.09.2015

Kjøsnesfjorden er i stadig utvikling med hensyn til fjellklatring over flere taulengder. Lokale tindevegledere med flere har mye av æren for at dette nesten har blitt det nye lokale Uskedalen for sogndalsstudenter. Sjekk: http://heihaaklatring.blogspot.no/p/kjsnesfjorden.html

Start ved utgangen av Fjærlandstunnelen.

Ruta Silkebrisen (5 taul, 5+) er kanskje den fineste klassikeren her inne. Siden ruta står i fare for å bli tilrettelagt som en Via Ferrata håper vi at flere tar turen inn hit for å verne om den sporløse ferdselen og potensialet dette området har for naturlig sikrede klatreruter.

Ruta grovt inntegnet.
Undervegs i første taulengde, rett etter cruxet.

Etter skolen kjørte jeg, Even og Gustav fra Sogndal og parkerte på høyre side rett etter vi kom ut av Fjærlandstunnelen. De fleste rutene her tilbyr relativt kort innmarsj og etter å ha fulgt DNT-stien opp Lundaskaret i 10-15 minutter fikk vi øye på ruta, på høyre side av stien. Se Hei og Hå klatring og vedlagte bilder for nærmere beskrivelse.

Klar for andre taulengde.

Litt småklyving forbi gressete hyller ble unnagjort før vi stod ved innsteget til første taulengde. Jeg ledet første taulengde opp et dieder og rundt en kant (5+) og videre litt oppover før jeg satte standplass. På grunn av kraftig vind var det vanskelig å kommunisere, men mine taulagskamerater forstod heldigvis når de trygt kunne følge etter.

Sikkert masse potensiale for lange klatreruter her inne i Kjøsnesfjorden.

Andre taulengde ledet Even. Skrått mot venstre ut av diederet, inn i et nytt lite dieder og oppover mot et markant opptak. Grad 4, litt vanskelig å helt se hvor man skal sette standplass her. Ikke gå for langt opp. Videre ledet jeg tredje taulengde som jeg linket sammen med fjerde lengde. Opp det ene opptaket der man ikke må bli fristet til å gå rett opp til høyre, men skrå over mot venstre før man klatrer opp. Da holder den nok graden 5. Etter det blir det lettere, men noe dårligere sikret før man kommer opp til noen tydelige hyller.

Uttopping!
Lundabreen klorer seg nedover fjellsidene.
Snart tilbake på stien.

Siste taulengde fortsetter opp fra hyllene, opp et lite opptak (5-) før man etter hvert kan gå av ruta ut til venstre. Returen gikk greit ved å klyve seg noen høydemeter videre opp (vardet noen plasser) før man trekker ned til venstre mot DNT-stien i Lundaskaret. Grei utmarsj tilbake til bilen på sti. Hele turen tok 3,5 time inkludert litt kluss på noen av taulengdene. Grei klatretur man fint rekker på en ettermiddag.