Kystfriluftsliv i Solund med HiSF (07.09.2015)

Characteristic Kayaking

7.-10. september var jeg med B3 Friluftsliv ved HiSF til Solund for å lære mer om kystfriluftsliv. Vi skulle se på det moderne kystfriluftslivet i form av havkajakkpadling (fikk grunnkurs med veilederne Jack og Eivind) og det mer tradisjonelle med å ro gamle bruksbåter, seile en gammel jekt, sette ut garn, fiske, lage mat og høre historier om hvordan livet var ved kysten til og med 2. Verdenskrig.

Rolige dager på brygga på Litle Færøyna.
Rodde over til Stokkevågen for å fylle flaskene med ferskvann. Norske hesten - Alden ses i bakgrunnen.
Livet på havet!
Skitt fiske, Marie!
Stille kveld i Solund.

Mandag tok vi hurtigbåt fra Sogndal til Rysjedalsvika, videre båt til Krakhella hvor vi tok buss til Hardbakke før en siste fergetur ut til Litle Færøyna, en liten øy der Roar Moe bor (https://tv.nrk.no/serie/der-ingen-skulle-tru-at-nokon-kunne-bu/PRMR70000305/13-11-2005). Han lever et sparsommelig liv og brenner for det tradisjonelle kystlivet som han bruker aktivt i sin rolle som friluftsveileder for ungdom. Han kaller det å ”fylle ny vin på gamle flasker”. På denne øya bodde vi i telt, lagde mat og brukte store deler av dagen i aktivitet ute på havet. Veldig kjekke dager med stort læringsutbytte i et fantastisk høstvær! Nesten for lite vind til at vi kunne sette seil..

Se hva vi fikk i garnet!
Ut mot havet!
Krabbe krabbeklo!
Andreas viser et perfekt svalestup.
Heis seilene!
En sjømann hviler når han kan.
Snart skal du bli middag krabbemann.
Krabbene kokes til middag.
Kveldssol over Sognefjorden.

Takk for noen fine dager ute ved havgapet!