Uranostraversen i fagert høstvær (05.09.2015)

Start point Koldedalen
Characteristic Alpine trip
Ascents Uranostinden (2,157m) 05.09.2015
Uranostinden S1 (2,037m) 05.09.2015
Uranostinden S2 (2,048m) 05.09.2015

Føringstur over Uranostraversen med Ellen, Gunnar og Tale. En overraskende fin dag til med perioder med sol, vindstille og melis på toppene. Yr.no meldte langt fra så fint som det faktisk ble. Tale er utdannet naturforvalter så jeg fikk meg en god leksjon i planter i dag, noe som vanligvis guiden skal kunne mest om :-) Herlig å kunne utveksle kunnskap og erfaringer!

Gjengen er klar for Uranostraversen i et vakkert høstvær!
Hurrungane i all sin prakt.
Der er'n! Uranostinden sett fra S2.

Det gikk greit med elvekrysninga ved Uradalsvatnet i dag. Nysnøen lå fra 1500 moh og oppover, så det ble ganske så glatt oppover sørryggen. Tok på tauet like før sørtoppen, og her ble vi nådd igjen av to damer samt et taulag. Turen over ryggen gikk fint med så tøffe og spreke gjester som jeg hadde med meg. Etter hvert fikk sola såpass tak at en del snø fikk smeltet oppe på selve ryggen. Guiden fra det andre taulaget hadde det visstnok ganske så travelt og prøvde å ta oss igjen flere steder uten at de klatret noe vesentlig raskere enn oss. De fikk bare stille seg pent i kø, for det hastverket skremte åpenbart en del av deres gjester.

Vi jobber oss fremover.
Her må det ris sa brura..
På toppen av Uranostinden.

Dessverre forsvant sikten på selve toppen så vi ble ikke der så lenge. Tok heller lunsjen nede ved kanten av Uranosbreen. Var mange andre taulag her oppe i dag som tok breveien. Mens vi satt og spiste kom laget som klatret bak oss på ryggen ned til brekanten, heiv seg inn i tauet på ett minutt og guiden løp med gjestene hengende etter seg. For et opplegg… Ser mange eksempler på guider som ikke tar seg tid til å bli kjent med gjestene, ta en pause i blant og jobbe med relasjonene. Man betaler ikke bare for å komme til toppen, man betaler også for en (na)turopplevelse der guiden er en viktig bidragsyter for å få til dette.

Retur tilbake fra breen.

Omsider bant også vi oss inn i tauet og trasket ned breen før sjarmøretappen tilbake til Koldedalsvatnet ventet.

Takk for en hyggelig tur! :)

Video

Se video som Gunnar laget fra turen:

Takk for turen!

Written by Gunski 28.09.2015 20:43

Takk for en flott tur Sondre, og som vanlig en imponerende rapport.