Løpetur til fagre Kalvsnesnosi (03.09.2015)  5

Characteristic Jogging
Ascents Kalvsnesnosi (1,093m) 03.09.2015

Helt siden en gang jeg så et bilde av Nærøyfjorden fra Kalvsnesnosi bestemte jeg meg der og da for at dit måtte jeg komme meg en gang. Fikk med meg hele randonnélandslaget med Malene Blikken Haukøy og Lars Erik Skjervheim på løpetur fra Aurlandsfjellvegen til denne nevnte toppen. Ble en litt sen start denne torsdagen på grunn av skole samme dagen, men så sent som kl. 16.15 kom vi i gang fra en rasteplass ved Flotvatnet.

Better keep running..
Over bekken etter vann...
Lettløpt terreng innover fjellet. Kalvsnesnosi ses bak i forgrunnen.

Lenge siden jeg har løpt over lenger tid nå, så jeg var spent på hvordan kroppen ville respondere på tur med to råskinn. Det var nå veldig fint å springe innover kjerreveien vestover. Vegetert museørelyng og passe mye stein slik at det var lett framkommelig og skånsomt for beina. Naturen rundt var også veldig fin med unntak av høyspentmastene.

En pust i bakken med Aurlandsfjorden som slynger seg ut mot Leikanger i bakgrunnen.
Lars Erik i et kvantesprang på Kalvsnesnosi med Nærøyfjorden i kulissene.

Praten gikk lett innover fjellheimen, og etter å ha passert ei hytte ved Erterhaugvatnet begynte vi å tape en del høydemeter. Etter hvert mistet vi også stien ned Kolarbotnen, så det meste av ruta videre foregikk i noe kjip dverbjørklyng. Vi trøstet oss med at dette nok ville gi enda bedre treningsutbytte.

Randonnélandslaget legger grunnlaget for den kommende vinteren i spektakulær norsk natur.
Bleia (1717) fra en noe mindre spennende vinkel.
Fagert er landet!

Siste biten ut til Kalvsnesnosi ble det mer steinete, og da vi omsider nådde toppen fikk vi som forventet fantastisk utsikt innover Nærøyfjorden. For et land vi bor i! Dessverre ville ikke sola titte helt gjennom skylagene, selv om yr.no lovet skyfri himmel. Etter å ha sittet og ventet på sola en stund tok vi fatt på returen. Holdt oss mer i høyden nå for å unngå mest mulig dvergbjørk.

Nydelig solnedgang!

Jeg merket godt på musklene at de ikke var vant med slik belastning den siste tida. Har gått mye på tur, men ikke blitt så mye løping. Fikk gode teknikktips til høyere frekvens av Lars Erik, og det hjalp faktisk en del for å ikke bli så seig i muskulaturen. Det verste var krampe i leggen av alle ting. Slik blir en bare sterkere av!

Born to run?

Ble vitne til en nydelig solnedgang, og vi rakk akkurat tilbake til bilen innen det ble mørkt for alvor.

Fine farger på himmelen denne kvelden...

Tusen takk for en herlig tur, Lars Erik og Malene! :)

Kart

Start date 03.09.2015 16:08
End date 03.09.2015 21:09

Stilig

Written by Gunski 28.09.2015 20:50

Helt rått landskap, utrolig fine bilder:-)

Fargerikt

Written by JPV100 04.09.2015 23:44

Flotte og fargerike bilder! Ser ut som dere hadde en bra tur. Det er artig med slike lange joggeturer i fjellet, spesielt når en blir belønna med så flott utsikt :)