Føringstur over Uranostraversen (07.08.2015)

Start point Koldedalsvatnet (1,190m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Uranostinden (2,157m) 07.08.2015
Uranostinden S1 (2,037m) 07.08.2015
Uranostinden S2 (2,048m) 07.08.2015

Føringstur med Mats, Marius og Håkon. Stod i opp i brukbar tid på Tindeklubhytta, og etter frokost ryddet vi oss ut. Trasket ned til Turtagrø før vi omsider satte kursen mot Koldedalen. Været så ut til å kunne bli noe bedre der enn i Hurrungane, og Uranostraversen er jo en godbit av en tur som ikke er altfor lang verken på innmarsjen eller klatremessig.

Over bekken etter vann.

Var overraskende folksomt inne i Koldedalen, men vi fant en lomme til bilene våres også. Så sent som kl 12-13 begynte vi å traske inn mot foten av fjellet. Måtte vade over utoset på Uradalsvatnet, noe som var ganske så forfriskende. Møtte noen karer med en ung gutt i følget som hadde tenkt å gå samme turen, men tror nok de droppet sørryggen etter hvert som det kom en og annen liten regnbyge.

Klyving opp sørryggen gjennom tåkeheimen.

Passerte den tydelige buldresteinen der bakken opp mot sørtoppene starter for alvor. Noe løs ur herfra og opp. Startet å sikre det siste partiet før S2 før det kom et lettere parti videre mot S1. Ble en del sikringsarbeid for min del siden store deler av klyvinga går over rygger og traverser. Ikke vanlig ovenfra og ned sikring.

Over skyene skinner alltid sola! :)

Akkurat idet jeg har passert den luftigste delen av ryggen der denne er smalest kommer jeg plutselig over skylaget og opp i sola. For et euforisk øyeblikk! Som å sitte i et fly… Dessverre vedvarte ikke dette så altfor lenge, så resten av turen til topps ble for det meste i tåkeheimen. Ikke akkurat sydenstemning i dag heller, så det ble kun en kort stopp på toppen før vi ruslet ned nordryggen og ned på Uranosbreen hvor vi gikk i taulag fram til buldresteinen.

Retur ned Uranosbreen.
Kveldssol ved Uradalsvatnet.

Ble en del filming i regi av fotograf Marius, så ting tok sin tid. Blir artig å se resultatet! Vi var utrolig heldig og fikk lov til å låne Bjørn-Evens hytte på Eidsbugarden i natt. Dagen etterpå var planen Falketind, men pga været og at en del av gutta måtte bidra med en del ting på hjemmebane så droppet vi den planen.

Uranostinden i kveldsprakt.
Hjelledalstinden og Falketind er jammen meg to fine fjell.

Takk til Mats, Marius og Håkon for tre trivelige dager på tur sammen! :)