Vetledalsbreen - i Kjus og Grøgård sine skispor (22.06.2015)

Start point Snøtun (361m)
Ascents Vest for Tverranibba (1,576m) 22.06.2015
Vetlenibba (1,500m) 22.06.2015
Visits of other PBEs Røykjedalsstølen (820m) 22.06.2015

Etter å ha blitt inspirert av Oppdrag Sognefjorden der Lasse Kjus og John Håvard Grøgård kjørte på ski ned Vetledalsbreen innerst i Jostedalen ville jeg og Asbjørn prøve det samme. Nedkjøringa ligger jo i en stor terrengfelle, så det føltes tryggere å kjøre der nå med litt mer forutsigbare forhold.

Vetledalsbreen sett fra Bergset. Ser du sporene våre?
Start ved Snøtun. Folk tror vel vi er gale som har ski på sekken..
Røykjedalsstølen.
Det er bare i motbakker det går oppover! Ren skiglede! :)

For å ikke eksponere oss for lenge ved å gå samme vei opp som ned, samt problemer med elvekrysning valgte vi å starte fra Snøtun og legge igjen noen joggesko ved Bergset slik at vi slapp å gå snaut 3 km på asfalt i randostøvler. Jeg kom jo på at jeg ikke hadde med joggesko, bare crox, så det skulle bli interessant å løpe 3 km på asfalt i crox!

I kneikene opp mot Tverranibba
Det flater ut bort mot høyeste punkt.
Hurrungane kneiser frem fra kulissene.

Anyways.. Fra Snøtun fulgte vi en fin sti opp til Røykjedalsstølen. Bar skia opp til de siste 100 høydemeterne der vi tok de på. Været var noe overskyet, men i bedring. Temperaturen var virkelig sommerlig, så store deler av turen gikk kun i baris. Selvsagt godt solbrent i skrivende stund!

Fikk et lite utsyn ned i Tunsbergdalsbreen.
Fra Tverranibba mot Vetledalsbreen.

Tok en liten pause ved stølen før vi fortsatte opp på ryggen og i retning Tverranibba. Asbjørn siklet på mange mulige nedkjøringer på sørsida av Røykjedalen som måtte prøves ut neste sesong. Praten gikk lett oppover, og omsider nådde vi fortoppen på Tverranibba der vi tok en lenger lunsjpause. Nå dukket også Hurrungane opp i det fjerne. Snøen var fin å gå i, og ikke så råtten som fryktet.

Toppvarden på Tverranibbas høyeste punkt.

Terrenget slaket ut videre mot høyeste punkt på 1576 der vi også fikk innblikk ned i Tunsbergdalsbreen samt langt innover Jostedalsbreens hvite vidder. Artig med ny utsikt!

Asbjørn er klar for å sette utfor!
Bergsetbreen er jammen meg et mektig syn! Dessverre rettferdiggjør aldri bilder den mektighet naturen egentlig fremviser.

Videre rant vi ned fra toppen mot sadelen i nord før vi trasket oppover Vetledalsbreen så langt vi hadde lyst. Vanskelig å bedømme avstander på slike langstrakte snøvidder. Omsider satte vi skiene i kjøremodus og rettet tuppene i retning den grønne og frodige Krundalen som lå 1200 høydemeter under oss.

1200 høydemeter med nedkjøring ligger foran oss! :)

Først svingte vi ut på ryggen til Vetlenibba der vi fikk et storslagent syn inn i den oppsprukne Bergsetbreen. Mektig! Deretter startet vi nedkjøringen for alvor. Det bratteste partiet lå mellom 1300-1400 moh, og her løste vi ut noen våtsnøskred som dro med seg nesten hele flanken. Kontrollert, men det kan se litt dramatisk ut. Fant en fin vei utenom bresprekkene og vi holdt sør for den markante ryggen mellom 1000-1100 moh på grunn av åpne svaberg og sigesprekker. Overraskende fin skikjøring!

Løsnet avgårde et våtsnøskred før vi kunne kjøre videre.
Mer skredmasser her nede.

Lenger nede ble det mye kjøring i skredmasser. Vi tok en litt dårlig vurdering ved å holde for mye til høyre og håpe at vi kunne traversere oss et stykke ned i Krundalen, men den gang ei. Måtte av med skia flere steder og jobbe oss tilbake mot venstre der det var sammenhengende snø nesten helt ned til Krundøla.

#lvngthdrm

Krundøla var heldigvis ikke større enn at den gikk greit å vade over. Våte skistøvler, ja det fikk vi bare leve med. Fin t-sti på nordsida av elva ned igjen til Bergset. Kult å se skisporene våre nede fra dalen. Store kontraster!

Elvekrysning av Krundøla.

Jogginga tilbake til bilen gikk overraskende fint, selv i crox. Er jo ikke så veldig ulikt å jogge i disse fivefingers skoene som er blitt så populære. Neste stopp var selvsagt en is på Jokeren i Jostedalen.

Kontrastfylt landskap. Grønne daler og en snødekt Tuftebre i bakgrunnen.

Takk for turen, Asbjørn! :)