Joggetur i Hafslo og sykkeltur i Veitastrond (27.05.2015)

Start point Fredtun (254m)
Characteristic Jogging
Ascents Bondehaug (723m) 27.05.2015
Storehaug (661m) 27.05.2015

Det fristet med en joggetur i skogen, men det fristet også med en sykkeltur. Så hvorfor ikke kombinere? Mye snø i fjellet, så kunne ikke jogge for høyt. Kjørte til Hafslo og parkerte i en lomme like etter avkjørselen mot Fredtun. Det var oppholdsvær og fin temperatur til å jogge i. Ville gjerne oppom toppene Storehaug og Bondehaug. Fulgte veien forbi Kjos og videre oppover traktorvei som førte meg opp til Fevoll. En del falne trær i veien langs denne veien, ellers fin å jogge langs.

På toppen av Storehaug.
Fra Bondehaug i retning Molden.

Fra Fevoll fulgte jeg delvis traktorvei og en halvsynlig sti til toppen av Storehaug. Svær varde på toppen, men litt for mye trær som skjermet den beste utsikten. Videre sprang jeg på snøfonner ned til Vetleskog der jeg så en diger hjorteflokk. Fra Vetleskog bar det ut i terrenget og på kompasskurs opp til Bondehaug. Grei utsikt mot Molden herfra.

Snauedalen inne i Veitastrond. Mye bra buldring der inne..
Fine Veitastrondavatnet..
Fortsatt fint :)

Fra Bondehaug sprang jeg ned nordsida på snø, og ellers gjennom skog og bratte skrenter til jeg ankom veien ved Hildestadstøylen som går opp til Krossen. God trening for koordinasjonen. Hadde dårlig tid skulle jeg rekke bussen inn til Veitastrond kl. 14.35, så jeg sprang det jeg var kar for herfra og bort til bilen via skytebanen. Turen tok 1t 20min.

Tunnelbygging langs vannet. Det trengs.
Her burde det være potensiale for nye kileruter.. I nærheten av Moaene

Rakk akkurat bussen fra Hafslo, selv om bussjåføren av mini-taxien ikke var veldig happy med at jeg skulle ha med sykkel. Gikk greit så lenge jeg tok av hjulene. Etter en time i buss var vi fremme ved Stølen, innerst i Veitastrond. Veien videre mot Tungestølen var fortsatt ikke brøytet.. Ble en fin sykkeltur herfra og tilbake til Hafslo. Nydelig å sykle langs de smale veiene ved det langstrakte Veitastrondavatnet. Det gjaldt å holde seg på sykkelstiene og ikke bli fristet til å ta de mørke tunnelene... Tok meg god tid til å nyte naturen, og ikke minst til å spotte mulige klatrefelt langs veien.. Mye potensiale her! Var tilbake ved bilen etter 1t 25min.