Store Austanbotntinden med Lurkarlaget (dag 2) (16.05.2015)

Start point Berdalsbandet (1,330m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 16.05.2015
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 16.05.2015
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 16.05.2015

Etter gårsdagens tur med Lurkarlaget til Store Austanbotntinden var det tide for tur nr 2. 5 av 8 deltakere stilte til start, og med meg hadde jeg medinstruktør Sondre W. Været var dessverre ikke like oppløftende som forrige dag, men vi tok det med et stort smil. Med en motivert gjeng gjorde vi samme prosess som dagen før. Litt annen gruppe med ulikt nivå, så turen ble lagt opp der etter. Mye allsang og humor til tross for snø og delvis whiteout. Satte fra oss skiene litt tidligere enn i går. Ble en god lunsjpause i vindsekken her.

But first, let me take a selfie..
Tåkeheimen, her kommer vi!

Hadde stor fordel av å ha gått turen dagen før, slik at jeg visste hvordan snøforholdene var oppover. Den nye snøen som hadde kommet i natt hadde riktignok visket ut en del av sporene. Heldigvis var det ikke kommet nok til at nysnøen utgjorde noen skredfare for oss, og det var ikke så mye vind til at det heller var noen stor risikofaktor. Likevel var været såpass på limiten at det skulle ikke vært mye verre før jeg hadde avlyst turen.

Varmt og lunt inne i vindsekken.
Sondre W og Christine er optimister!
Simen koste seg hele dagen..
Ut på tur, aldri sur!

Ble ikke lenge på toppen før vi dro hjem igjen. Fikk et lite øyeblikk med sol på Vestre på vei tilbake, og det var helt syyykt kult! Rart hvordan man setter pris på sånt etter å ha gått rundt i tjukke grauttåka en hel dag. Skituren ned igjen ble gjort på ren GPS-kurs. Christine var uheldig og mistet en skrue til splitboardet. Da fikk jeg endelig bruk for stripsen jeg hadde tatt med meg i sekken. Vips var det fikset!

Åsmund og Christine på vei ned fra vesttoppen.
Ole Gunder var i storslag!
Smalt ut mot toppvarden.
Vi klarte det! :)

Tross en litt grå dag ble dette en flott opplevelse og ikke minst mestringsopplevelse for veldig mange. Det viktigste for meg er i første omgang at de følte en trygghet, og i andre omgang at selve turen var fin og minneverdig!

Undertegnede var også godt fornøyd med dagen! :)
Plutselig sprakk det opp! :) Jippi!