Svarthetta i Hemsedal (26.04.2015)

Start point Bulidalen (900m)
Ascents Svarthetta trig.punkt (1,551m) 26.04.2015

På vei til Hemsedal og opptakssamling ski på Nortind rakk jeg en liten tur i trekket for å få varmet opp teknikken. Siden trekket stengte så tidlig som kl. 16.30 tok jeg like greit en tur også. Valget falt på Svarthetta. Kjørte inn Grøndalen og videre på bomvei opp Bulidalen (40,-). Så ikke skiltet der det stod at bommen ble stengt uten advarsel, må vel få meg briller?

Svarthetta sett fra munningen av Bulidalen.

Kjørte så langt jeg kom oppover veien, til cirka 900 moh. Herfra fulgte jeg veien videre ca. 500 meter før jeg dreide mot høyre i retning Halsatjerne. Været var nydelig og sola begynte å tine opp panserskaren. En kjølig trekk fra vest forhindret dette noe dessverre. Holdt et bra tempo opp gjennom bjørkeskogen til tjernet og videre oppover mot toppen. Førsøkte å sjekke snøen i ulike himmelretninger. Litt mer tørr snø i østsidene, men den er ikke ferskt innblåst i alle fall.

Like før Halsatjerne.
Tilbakeblikk sørover.
What a feeling!

Sliter litt med trang innerstøvel, og får fort vondt i foten av dette. Får prøve å varme innerstøvlene en gang til, eventuelt bulke skoa litt. Angrep toppen fra der det var rundt 30 grader bratt, og videre langs med toppryggen. Nådde toppen etter rundt tre kvarter fra bilen. Flott utsikt!

Rypene tasset avgårde..
Siste kneika til topps gjenstår.
Ved toppvarden!:)
Utsikt mot sørøst.

På grunn av vinden ble jeg ikke lenge og kort tid senere bar det ned igjen. Fikk noen fine svinger i de lavere delene før jeg ankom bilen. Til min store forskrekkelse var bommen låst da jeg skulle ut av Bulidalen. Prøvde å ringe på noen hus i nærheten, men ingen hjemme. Møtet med Nortind startet kun om en time, og jeg ville ikke komme for sent… Kjørte oppover i dalen i håp om å finne noen hytteeiere, og heldigvis møtte jeg en bil som skulle ut, og han hadde nøkkel. Er visst bare hytteeiere som har betalt avgift for vinterbrøyting som har adgang til denne veien… Da vet jeg det til neste gang!