Geittinden (20.04.2011)

Start point Stornesdalen (380m)
Ascents Geittinden (1,556m) 20.04.2011

Rute til Geittinden

Turdata
6 timer
1360 høydemeter
16 km

Like før toppen av Geittinden, sett fra nordryggen.

Denne morgenen så meget lovende ut da jeg våknet til solstråler som skinte gjennom bilrutene. Jeg fikk i meg frokost (risgrøt!) og kjørte langs veien Tustervatnet-Hattfjelldalen (åpen for sesongen) til Stornesdalen. Da jeg skulle begynne å gå kom det en kraftig snøbyge. Jeg forhørte meg med pappa som lovet bedre vær utover dagen. Dermed satt jeg heller i bilen og lyttet til påskelabyrinten på P1 i vente på bedre vær. Da bygen var over startet turen. Jeg fulgte noen scooterspor i strandsonen av det regulerte Tustervatnet et lite stykke før jeg sakte men sikkert skrådde opp i flanken sør for vannet. Da jeg kom over bjørkeskogen kom det en ny snøbyge som reduserte sikten og økte vindstyrken. Jeg bestemte meg for å vente inne i vindsekken til bygen var ferdig. Det tok lang tid, nesten en time, men så ble det bedre. Jeg fortsatte videre i rooolig tempo siden jeg visste at jo senere jeg ankom toppen jo bedre vær ville det sannsynligvis bli. Da jeg ankom foten av nordøstflanken på Geittinden kom neste byge, og jeg pakket meg nok en gang inn i vindsekken. Jeg ville ikke gå oppover i den bratte flanken (over 30 grader) uten sikt. Etter en drøy halvtime var sikten bedret og sola tittet faktisk fram. Stegjerna ble tatt på og jeg tuslet oppover ryggen. Da 30-gradersonen var passert pustet jeg lettet ut, men før jeg nådde selve «eggen» nord for toppen måtte jeg passere en kort og bratt passasje ut mot nordstupet. Dersom et skred løsnet her visste jeg hvor det bar. Med veloverveide steg kom jeg meg forbi. Nå var det kun motorvei opp til toppvarden, men likevel måtte jeg være på vakt for den skumle skavlen ut mot øststupet. Fikk god utsikt fra toppen i alle retninger med unntak av vest. Dette var jeg godt fornøyd med!

Ned igjen gikk det tradisjon tro fort og gæli. Det føltes ikke like bratt ut ned som da jeg gikk opp her, heldigvis. Da jeg byttet om til fjellski fikk jeg et flott renn ned mot Tustervatnet, ren nytelse. Men i et forsøk på å ta en elegant telemarksving gikk jeg rett på snørra. Godt å komme tilbake til bilen og skifte til nytt tøy og tørke det brukte (begynner å bli en bra rutine på disse overgangene). Værvarslet for neste dag var elendig, perfekt anledning for en hviledag i Mosjøen og rapportskriving. Men mot helgen, da blir det sol, sol, soool! :-)