Botnenibba (13.04.2015)

Start point Vonheim (80m)
Ascents Botnenibba (1,375m) 13.04.2015

Etter morgenturen til Gryta og henting av bil på verkstedet bestemte jeg meg for å prøve på Botnenibba. En ikonisk skitopp i Strynefjella som jeg enda ikke har vært på. Parkerte i en sving like ovenfor Vonheim. Herfra bar jeg skiene til ca. 350 moh der jeg tok de på. Greit å gå oppover her langs traktorveien til Innigardssætra.

Botnenibba i siktet.
Tilbakeblikk fra toppen.

Det slaket av videre innover i Sundsdalen og jeg så godt og tydelig målet lengst inne i botnen. Gikk med de litt tyngre skiene på denne turen for å få mer trening. Sola tittet fram her og der mens jeg gikk innover og brøytet spor. Vinden hadde flaket snøen sånn noenlunde, så det var ikke superføre verken opp eller ned.

Toppvarden! :)
Utsikt nordover.

Prøvde å finne slakeste veien opp til toppen, og tror jeg klarte å holde meg akkurat under 30 grader hele veien. Ble en god pause på toppen der sola tittet fram og jeg fikk tatt noen fine skrytebilder av fjella rundt. Fikk en grei nedkjøring tross litt kartongsnø. Nå var det bare å komme seg hjem og få laget en bedre middag. En skitopp som kan anbefales dette her!