Snøhuletur med HiSF (16.03.2015)

Start point Rindabotn (600m)
Her graves det snøhuler på rad og rekke.

Siden jeg hadde gått glipp av en overnattingstur på Haukåsen med klassen mens jeg var på isklatreinstruktørkurs ble ”straffen” at jeg skulle delta på en snøhuletur med B1 idrett. Samme turen som jeg hadde i fjor, men da ble det ingen overnatting grunnet pøsregn og folk som ikke visste hvordan de skulle kle seg eller pakke tørt.

Det er nesten flaut å innrømme det, men dette her skulle bli min første natt i snøhule. Jeg har bygget snøhule og kantgrop flere ganger, men aldri sovet en natt i den. Det var nå jammen på tide…

Sammen med Odd-Lennart og Marit samt assistentveilederne Marte og Morten fikk jeg litt medansvar som veileder, og kunne dermed dra litt læring i forhold til snøhulebygging og vurdering av dette.

Mandag var det felles avreise fra Sogndal i buss opp til Rindabotn. Her hadde vi felles samling med info om hvor vi skulle hen og hvordan dagen var planlagt. Det var en stor gjeng med nærmere 50 elever, så dette er jo naturligvis en utfordring i forhold til fremdrift.

Gikk i rolig tempo oppover langrennsløypa i retning Høgehaug. Hadde en teknisk pause etter 10 minutter før vi tok en god lunsjpause i nærheten av krysset mot Stilledalen. Greit å ta det med ro og fokusere litt på kosen med å være på tur. Jeg, Odd-Lennart og Morten gikk i forvegen opp til en skavl nederst i Stilledalen, vest for Rysete. Skavlen her var rundt 100 meter bred og ikke mer enn 5 meter høy over 30 grader, dermed var dette et sikkert sted, og vi sjekket med søkestengene at snøen var dyp nok innover. Det virket også som at snøen var fast og fin, men ikke for hard slik at gravearbeidet ville bli tungt.

Marte viser stolt frem kantgropa vår.

Tegnet opp sektorer der gruppene kunne lage snøhule med noenlunde avstand imellom. Da gruppene ankom skavlen var det bare å gi en felles beskjed om at snøhulebyggingen kunne starte, samt at noen måtte fikse latrine. Jeg, Marte og Morten som delte snøhule valgte å bygge kantgrop som er en litt annen form i forhold til den klassiske snøhulen der man graver seg inn i hula og har sengebrisk og hjelpehule til å spa ut snø. For å lage en kantgrop graver man seg en skulderbred kløft innover i skavlen ca. 2,5 meter. Deretter spar man skråtak i begge sidene. Til slutt spar man ut en trapp/inngang og murer over kløften med snøblokker så langt ned slik at det blir nedenfor der man sover. På denne måten får man en såkalt kuldelås.

Fint og lunt inne i hula.

Det ble vel til slutt en slags hybrid av kantgrop og snøhule til slutt da selve rommet ble gravd ut, men vi var fornøyd med resultatet. Været i dag var såpass fint at vi lagde oss middag ute i friluft. Det så ut som at alle gruppene mestret bygginga greit, men det var viktig å påpeke vesentlige feil dersom man begynte med det fra starten. Resultatet ble stort sett bra. Noen fant ut at en stor hule ikke trenger å være det beste da det gjerne blir kaldere. Til slutt er det viktig å få med det meste utstyret inn i hula dersom det skulle begynne å snø ila natten. Min første natt i snøhule ble veldig bra. Kanskje ikke så bra for Morten som påstod at jeg snorket!?

Orientering i dårlig sikt.

Neste morgen opprant med nok en godværsdag. Etter en deilig utefrokost pakket vi sammen sakene og stod klare til avmarsj kl. 10.00. Vi rant ned på myra like nedenfor skavlen. Her delte vi oss inn i to grupper der vi øvde på orientering i dårlig sikt. Først delte vi oss inn i par der man skulle prøve å gå til makkeren sin som stod 100 meter unna i blinde. Dette for å vise hvor mye feil man kan gå dersom man havner i whiteout uten referansepunkter. Videre øvde vi på å peile ut en kurs med kompasset før vi delte oss inn i tre og tre, evt fire og fire. Førstemann sin oppgave var å gå fremst uten å se, andremann gikk med kompasskursen og rettledet førstemann i forhold til retningen (ett steg til høyre/ett steg til venstre), tredjemann telte skritt eller tid i forhold til distanse, fjerdemann kunne for eksempel hjelpe til med kompasskursen. Målet var å starte på ett punkt, gå i en firkant/kvadrat og se om man havnet tilbake på samme plassen.

Dette var nok god læring for mange, og moralen er kanskje at GPS er et kjekt verktøy å ha i tillegg. Til slutt tok vi en felles lunsj og oppsummering av turen nede ved Røde Kors kassen før vi rant ned til bussen som hentet oss i Rindabotn. Her hadde Lurkarlaget den beryktede ”Skidagen” der de aller fleste drikker mer enn de står på ski. Så ut som det var god stemning!

Takk for en trivelig snøhuletur!:)