Heimstagretta (11.03.2015)  5

Start point Mundalsdalen (39m)
Ascents Heimstagretta (1,494m) 11.03.2015
På startstreken i Mundalsdalen får man utsikt til Heimstagretta.

Været var meldt strålende denne dagen, og etter en våt og kald helg var jeg sultefora på godvær som aldri før. Fjærland er en litt skjult perle som ikke ligger lange kjøreturen fra Sogndal. Målet ble derfor Melsnipa. Idet jeg kjørte sørover på vestsida av Fjærlandsfjorden kom jeg til en halvtydelig bom ved Distad. Det så ut som veien videre var stengt, men jeg kunne ikke skjønne hvorfor. Latet som jeg overså bommen og prøvde å kjøre litt lenger mot Jordal.

Etter noen kilometer skjønte jeg hvorfor. Det hadde gått et digert snøras over veien ved Heimstaneset, og bonden som holdt på å grave vekk snøen ga meg en solid skjennepreken som jeg bare måtte ta i mot. Veien åpnet ikke før om et par dager muligens…

Jeg ville jo ikke at dagen skulle løpe fra meg selv om det ikke ble noen Melsnipa. Kikket litt på kartet og bestemte meg for å prøve på Heimstagretta som er en lignende tur litt lenger nord. Kjørte innover Mundalsdalen så langt det var brøytet og spurte kona på gården om jeg fikk lov til å parkere utenfor, noe som var helt i orden.

Innstilte meg på treningstur, selv om det i dag ble med ”tunge” randoski. De lette randoskiene er på vei i posten etter at jeg klarte å brekke den ene for en stund siden. Fulgte traktorveien innover i dalen en drøy kilometer til jeg møtte på en liten bru som jeg brukte til å forsere elva. På andre siden av elva var det ikke veldig lett fremkommelig med tett granskog som gikk over i tett bjørkeskog med mange bekker og skredrenner jeg måtte passere.

Oppover langs Tverrelvi.

Da jeg kom bort til Tverrelvi hadde det tidligere gått noen store ras i området, så dette er ingen tur man bør gjøre ved høy skredfaregrad. Fulgte skredmasser på østsiden på vei oppover med skiene festet på sekken. Fant etter hvert en egnet plass til å krysse elva, og videre herfra og opp ble det åpnere med en god del mikroterreng der sporvalget måtte vurderes ut i fra dette. Ikke helt lett å lese dette terrenget kun ut i fra kartet. Holdt ganske langt til høyre mot Heimstagretta sin nordøstrygg stort sett hele veien opp.

Tilbakeblikk mot Fjærland.
Sjølvaste Heimstagretta dukker opp.
Holefjell, fortoppen til Jordalsnipa voktet rett ved siden av.

Beina var ikke superspreke i dag, så de hadde nok godt av en ordentlig treningstur. Snøen var ganske vindpakket, men myk nok til at det kunne være moro å kjøre på. Siste delen mot toppen rundet jeg litt ut mot sørøst før den siste vindblåste ryggen ble fulgt opp til varden.

Fornøyd kar på toppen.
Utsikt i retning Melsnipa som var den egentlige planen for dagen.
Så er det på tide å skli ned igjen, selv om det er så altfor vakkert her oppe.

Fantastisk utsikt herfra, og artig å se over mot Sogndalsfjella fra ”den andre siden”. Fjærland må vel være den nye vinen, sies det. Kjøringa ned igjen ble faktisk veldig fin, helt til jeg kom ned i skogen. Der var det delvis gjennomslagsskare og panserskare. Her var det så tett skog at man nesten ikke kunne kjøre uten å skrense hele tiden, men jeg kom meg nedover og holdt vestsida av Tverrelvi. En del klipper og bratte partier her.
Rant rett ned til Mundalselvi og krysset denne ved hjelp av et tre som hadde knekt.

Dette ble en bra tur og et deilig avbrudd i eksamenslesing som skulle foregå senere på dagen.

Kart

Start date 11.03.2015 12:40
End date 11.03.2015 16:22

Fjell jeg ofte har sett på

Written by Øyvindbr 08.04.2015 10:39

fra Sogndalsida. Får jeg ut fingern kan det hende vi får til en tur på Melsnipa sammen, men blir fort spekulasjoner.

Noe sier meg at vi har herma etter barske sogninger som han bonden som kjefta på deg en del ganger før. Et strengt "Hei!!!" Eller kanskje heller "Høy!!!!" :)