Lioksla i Jostedalen (04.03.2015)

Ascents Lioksla (1,460m) 04.03.2015

Denne dagen hadde vi fri fra praksis da Sogndal Folkehøgskule skulle delta på en bli-kjent dag på høgskulen. Det passet utmerket da været var strålende i Indre Sogn! Siden jeg skulle være med å arrangere toppturcamp i Jostedalen til helga var det relevant å ta seg en tur i de traktene for å rekognosere snøforholdene. Dessverre visste vi ut i fra værmeldingene at det skulle begynne å regne helt opp til 1200 moh i dagene rundt toppturcampen…

Det er bare i motbakker det går oppover.
Der kom barisen fram gitt.

Asbjørn og Harald ble med på å prøve Lioksla, et fjell nesten helt innerst i Jostedalen. Kjørte ca. 450 meter innover veien mot Norheim og parkerte i en brøytet lomme. Været var som antatt knall så langt. Planen var å følge sørøstryggen opp, og eventuelt se etter en alternativ nedkjøring i sørsida på returen. Føret var panserhardt store deler av veien oppover på grunn av mildvær som har herjet de siste ukene og som deretter har fryst på.

Biskehyrna i bakgrunnen.

Oppover bakkene ble det skikkelig påsketendenser, så jeg og Asbjørn flekket barisen for første gang i år. Labbet jevnt og trutt oppover og var flinke til å diskutere felles vurderinger av rutevalget. Partiet mellom 900-1000 moh var det såpass hardt og bratt at skarejern hadde vært kjekt. Videre oppover bar føret mer preg av vindpåvirket snø som satt relativt godt til underlaget.

Her kunne vi hengt opp en reklameplakat for toppturcampen i Jostedalen neste helg.

Tok en god pause ved en vindgrop på 1230 moh. Asbjørn hadde glemt matpakka, så han fikk tigget til seg noen kjeks og brødskorper av meg og Harald. Merket så fort det kom litt trekk at det var ikke noen hete i lufta. Resten av veien opp til toppen gikk delvis i noen skyer som svevet forbi fjellet. Måtte ned fra en liten fortopp før vi kom opp til selve trig punktet.

Utsikt videre nordover i Jostedalen.

Lioksla har ikke noen primærfaktor å skryte av, men den ser markant ut fra dalen og byr på en fantastisk utsikt, så derfor bør den regnes som en godkjent topp. :-) Gravde en snøprofil for moro skyld på toppen, men fant ikke så mye spennende annet enn mye fokksnø. Ikke noe rimlag som vi observerte.

Snøprofil på toppen. Lite spennende å finne.

Vi valgte å forsøke oss på å kjøre sørsida og gjøre vurderinger undervegs. Eventuelt kjøre ned halvvegs og så trekke ut mot østsida igjen. Det viste seg at sørsida bød på fantastisk ubunden snø store deler av veien. Spesielt i en lun sørøstvendt renneformasjon. Kjørte et fornuftig mønster nedover med opprullering og en kjørende av gangen i og med at store deler av denne nedfarten går over 30 grader eller beveger seg i en utløpssone og terrengfelle.

Harald suser nedover sørsida på Lioksla.
Asbjørn koste seg også nedover.

Siste delen ned sørflanken gjorde vi unna rimelig kjapt i frykt for at det skulle gå våte flakskred (svaskred), som det var gått mye av her. Man vet aldri når disse løsner. Måtte traversere oss en del mot høyre for å omgå noen klippepartier.

Renna vi rant ned i.
Nedre del av flanken. Måtte være obs på våte flakskred her.

Videre nedover kom vi ned på skaresnøen igjen og staket oss tilbake til bilen. Deretter bar det rett tilbake til skolen for å rekke et møte etter en svipptur i Krundalen for å ta et bilde av Røykjedalen til helga.

Svippet en tur oppom Snøtun for å se på Røykjedalen.

Tusen takk for turen, Asbjørn og Harald! :)