Topptur i Vigdalen med HiSF (16.02.2015)

Ascents Buskrednosi (1,505m) 16.02.2015
Fint vær oppover mot Buskrednosi.

Etter en helg hjemme i Asker med bursdagsfeiring og en etterlengtet langrennsøkt i marka kom jeg sent i seng på søndagen pga kolonnekjørekø over Hemsedalsfjellet. Neste dag bar det rett ut på tur med klassen til Vigdalen.

Mål for turen:
• Tilegne seg kunnskap om sikker ferdsel på topptur
• Få erfaring med kameratredning i snøskred
• Trygge veivalg og organisering av gruppe på topptur
• Bålkos med sosial profil

Mandagen bød på kjølig og delvis skyet vær. Det var heldigvis strødd opp til p-plassen på Syneshaug i Vigdalen, så det var ikke noe problem å komme seg opp hit. Etter en kjapp samling var vi klare til å gå sammen i teltlagene (meg og Even) inn til campen vår som skulle være like sør for Vigdalsstølen. Det var behagelige innmarsjforhold med 5 cm tørrsnø over et solid skarelag. Jeg stilte med lett randoutstyr og pulk, og fikk selvfølgelig en og annen slengbemerkning for det pinglete og lette randoutstyret. Skiene ble kalt for tannpirkere og fyrstikker blant annet…

Følg rygg, vær trygg!
Hurrungane i vinterkappe.

Jeg og Even kom først til leirplassen og hadde allerede fått opp teltet før de andre var kommet. Det viste seg at dette var ”feil” plass i forhold til det som var planlagt i utgangspunktet, men det var heldigvis fint nok der vi var så vi fikk tommel opp for valget. Jeg, Magnhild og Sandra satte etter hvert i gang med å grave ut en grop der vi fikk plass til alle 18 personene rundt et bål.

Like god stemning som i Sogndal!
Rimkrystaller observert hele mandagen. Her på 1400 moh.

Etter en liten matbit delte vi oss inn i to grupper, en med Marit og en med Linda som veileder. Jeg ble med gruppa til Linda. Målet var Buskrednosi, eller i alle fall så langt opp vi kom mot toppen. Egentlig skulle denne turen skje i morgen, men på grunn av kraftig snøvær den dagen endret vi på planene.

Utsikt fra toppen av Buskrednosi!

Vi byttet på å gå først mtp vurdering av veivalg. Det ble en del prat om svingteknikker og hvordan man legger spor ifht svinger, strekkspenninger over konvekse partier fremfor åpne partier, bruke ryggformasjoner og terreng til sin fordel, hvor ligger den beste snøen?, viktig å følge med på vei opp mtp nedturen, hva har vi over oss og hva har vi under oss osv. Kom etter hvert inn på en ryggformasjon på 1050 moh som vi fulgte vestover til vi havnet på Buskrednosi sin sørrygg. Vind fra sørøst hadde transportert en del snø over i lehenget nord for denne ryggen, og det merket vi godt.

På toppen av verda!

Lenger oppe blåste det enda kraftigere og vi observerte godt overflaterim hele veien oppover. Større jo lenger opp vi kom og her oppe ble noe av rimet transportert med vinden til nordvestlige leheng. Skummelt mtp snøfallet neste dag… Tross en del tvil så er det jamna som dreg, og vi kom oss omsider til topps innen tidsfristen vi hadde satt mtp å komme ned igjen til leir innen kl. 17. God utsikt, men en god del vind så vi ble ikke værende så altfor lenge.

Andreas sniker til seg litt reklame for Icelantic Skis.

Ned igjen prøvde vi å holde et kjøremønster med avtalte og trygge stoppesteder, enten med opprullering ifht stopp eller at andremann kjører forbi førstemann som stopper og venter lenger nede slik at resten av gruppa får mer vedvarende kjøring. Fant noe fin snø i noen konkave formasjoner mot sørøst, men det bar fortsatt preg av skarelaget under, så det hadde ikke trengt å være brattere. Kom meg overraskende greit ned med de tynne plankene og koste meg hele veien ned til teltet.

Matlaging på stubbebål.

Resten av kvelden gikk til vedsanking, vannhenting i bekken (fant et åpent hull, men måtte feste vannflaska til staven for å få det opp), matlaging og bålkos med ”mafia rundt bålet” spillet. For min del ble det tidlig i sengs.

Oppskrifter til mat på bål (av Linda Hallandvik):

Stavangersuppe med currypaste
(4 personer)

700 gr. kyllingfilet i biter (stekes, saltes og pepres på forhånd)
To store gule løk
Fire små charlottløk eller småløk
3-4 kvitløksfedd
1 ss med rød currypaste
2 bokser hermetiske tomater med oregano og basilikum
3 dl kremfløte
Tilpass vannmengde
1 boks hermetiske fersken
Godt med meierismør til steiking

Fiskesuppe i kokosmelk

Salt og pepper
2 ss karri (krydder)
2 ts kummin (krydder)
1,5 ts koriander (krydder)
1,5 ts gurkemeie (krydder)
1 gul/orange paprika
1 rød paprika
2 kokosmelk
2 gulerøtter
200-300 gr. brekkebønner
Tilpass vannmengde
500 gr. torsk/sei (legges i til slutt)
1 boks krepsehaler
1 boks reker

Tirsdag våknet vi til et nedsnødd telt, og glad var mange for at Knut Petter hadde vært føre var og satt skiene på høykant til folk som hadde glemt det i går kveld. På grunn av et altfor lite yttertelt tok jeg frokosten i et granskogholt i nærheten. Kjekt med ny og sprek primus omnifuel! Kl. 09.00 skulle alle være klare for å tuslet opp til Vigdalsstølen og trene på kameratredning i skred.

Vi delte gruppa i to der vi lagde caser til hverandre. Målte opp et område på ca. 100x100 meter som vi pløyde med spade (for å gjøre det mest mulig realistisk samt ikke synliggjøre hvor skredofrene ligger). Det ble caser der vi hadde skredofre som lå nærme hverandre, kun et skredoffer, levende skredoffer, turkamerater som var i sjokktilstand, skredofre uten s/m osv. Vi byttet på å være ledere som delegerte oppgaver og hadde hovedansvaret for det som skulle bli gjort. Alltid egen sikkerhet først, deretter delegere oppgaver (evt noen gjøre overflatesøk, noen søker med s/m ulike steder i skredet, noen gjør klar spader og søkestenger, noen ringer 112, noen tar hånd om turkameraten som var sjokktilstand osv.). Jeg lærte blant annet at jeg ikke skal gå fra utstyret mitt mens jeg søker rundt, men skiene bør man ta av. Typiske steder det kan ligge skredofre er i randsonene, utenfor randsonene, foran eller bak trær og steiner, nede ved skredtunga osv.

For de som tror det er helt greit å bli tatt av skred kan prøve å bli begravet under kontrollerte forhold. Moralen er vel at det beste er å ikke bli tatt...

Flere fikk også prøve å bli begravet av snø under kontrollerte forhold. Litt skremmende opplevelse, og verst er det at det er virkelig tungt å puste med masse snø over og under seg. Snøen blir dessuten som betong i et virkelig skred. Etter lunsj og et par caser til pakket vi sammen leiren og vendte tilbake til bilene. Even fikk ta pulken tilbake, noe han ikke var veldig begeistret for, men jeg hjalp en del til. Ved bilene ble det oppsummering og evaluering av turen før vi reiste tilbake til saftbygdi.

Takk til B2 Friluftsliv for en hyggelig topptur i Vigdalen!:)

Kart

Rute opp-rød og ned-blå med kritiske punkter er tegnet inn.

Rimkrystaller

Written by hmsv1 20.02.2015 06:15

Jeg synes det er interessant at dere fikk observere store rimkrystaller i høyden der det blåste mye. Fikk du muligheten til å sjekke om rimkrystallene hadde overlevd vinden og nedbøren dagen etter?

Sv: Rimkrystaller

Written by 500fjell 20.02.2015 07:41

De overlevde til dagen etter, men dagene etter der har mildvær opp til 1500 moh ødelagt det meste av det rimet som kom denne dagen. Likevel er det et rimlag dypere ned i snøen som fortsatt ligger der om man kommer høyt nok. Derfor holdes faregraden fortsatt på 3.