Med nytt bekjentskap på Nupsegga (03.04.2011)  5

Start point Fentedokki (980m)
Ascents Nupsegga (1,674m) 03.04.2011

GPS-track

Weather for Nupsegga

This service is temporarily unavailable.

Turdata:

Nils Hermann
Henrik
Karl

I ukedagene før denne helgen så helgeværet ut som rene sorgen. Fant omtrent ingen steder med godvær! Men så til slutt ante jeg et lite værvindu på søndag, dermed var det bestemt at Nupsegga, kommunetoppen i Vinje skulle til pers. Siden toppen ligger ustrategisk til ifht der hvor flere av turkompisene mine bor ville jeg gi turfølgeseksjonen på Fjellforum et forsøk. Overraskende nok fikk jeg kjapt respons, og kort tid senere var Henrik (turbo-henrik) med kompisen Karl samt Nils Hermann (nilshermann) mitt eminente turfølge til Nupsegga.

Karl og Henrik koser seg på tur tross tyngre randoutstyr. Kistenuten gjemmer seg bak i tåka. Første stigningen er nå unnagjort.

Vi kom oss avgårde fra Asker litt før halv ni på morgenen. Deretter ventet en 3 1/2 timers lang kjøretur til Fentedokki på Haukelifjell. Men vi hadde mye morsomt å skravle om så reisen føltes ikke så veldig lang. Da vi skulle parkere var snøen på parkeringsplassen så våt og råtten at jeg ikke klarte å rygge ut igjen. Men med litt spaing og dytting fikk vi det til likevel, og etterpå fant vi et fullgodt alternativ noen hundre meter i retning Haukeliseter.
Været så meget lovende ut på Haukelifjell, med tindrende sol fra en blå himmel, plussgrader og klisterføre. Rene vårfølelsen! Og vi som lot solkremen ligge igjen hjemme..! Men i vest lurte truende skymasser som vi håpet ikke ville komme nærmere. Henrik og Karl gikk med tyngre randonnéutstyr mens jeg og Nils sverget til de gode gamle fjellskia. Og ja, konklusjonen ble vel at Nupsegga ikke er noen godt egnet randotopp. Den første stigningen opp mot Trollnup føltes tung, men det var deilig med noen lengre flater etter det. Eller, for oss med fjellski var det moro med flater. :-) Karl hadde fått gnagsår som måtte fikses sporenstreks.

Praten gikk lett innover og over vannene 1362 og 1443. Vi tok jevnlige pauser og jeg måtte innse til gagns at jeg hadde tatt med alt for lite mat, fælt til appetitt på denne skrotten. Fremfor å gå med ski helt til topps ved å runde i vest om Nupsfonn så gikk vi opp en bratt skråning opp til sørøstryggen. Her satte Henrik fra seg sine ski siden fellene var for smale til at det gikk an å gå sidelengs. Senere kom vi til en temmelig bratt bakke som jeg visste at jeg aldri ville tørre å kjøre ned, her satte jeg og Nils fra oss skiene. Men Karl ga seg ikke og fortsatte videre i god stil. Ved den første av de to fortoppene satte også han fra seg skiene. Vi tok et raskt blikk tilbake mot den solfylte østvidda før vi nå entret tåkeheimen for godt. Det gikk greit å traske bortover ryggen til toppen. Enkelte steder var steinene dekket med is, men det krydret bare tilværelsen. Nils hadde knapt vært i høyfjellet i tåke tidligere, så han syntes dette bare var spennende.

Endelig var vi på toppen! Synd utsikten uteble.

Til slutt nådde vi den store toppvarden på Nupsegga. Vi fant også toppboka og Nils skrev vel noe slik som "Fire staute karer på Nupsegga, 3. april 2011". Dessverre uteble den flotte utsikten vi hadde gledet oss til, så vi returnerte etter kort tid. "Rennet" tilbake til bilen ble ei heller noen dans på roser. På grunn av flatt lys og for mange flater/slake motbakker var det ikke noe kupp med randokjøring, og Nils valgte å beholde fellene på skia hele veien ned. Med tiden til hjelp passerte vi til slutt Trollnup og kunne enkelt skli ned til hovedveien. GPSen var god å ha i dag for å si det slik. Selv om dette i utgangspunktet skulle være en kort og grei tur fikk kroppen kjørt seg bra likevel. Enkelte av oss hadde problemer med å stige ut av bilen da vi skulle kjøpe burger på Esso Haukeligrend. :-) Det ble en sen hjemkomst, og da var det herlig å kunne stupe til sengs. Mindre kult å vite at en skal på jobb tidlig neste morgen (hehe, tror ikke alle hadde planer om det...). Likevel, dette ble en flott opplevelse og vi storkoste oss sammen på tur! :-)

Tusen takk til Nils, Henrik og Karl for en knalltur (og neste gang kan vi ta en mer rendyrket randotopptur H og K)! :-)