Topptur i Leirdalen med HiSF (20.01.2015)

Start point Leirdal
Ascents Grøndalseggi (1,423m) 20.01.2015 not summited

Med B2 friluftsliv fra Høgskulen i Sogn og Fjordane skulle vi i dag på topptur i Leirdalen for å studere snøen og trene på terrengvurdering ifht skredfare. Det var ikke brøytet så langt som i fjor, så vi måtte parkere i enden der veien ikke lenger er brun på kartet.

Tar en titt på kartet ved demningen.

Vi ble delt inn i to grupper på tur. En med Marit og en med Linda, jeg var med Marit. Turen startet som vanlig med dobbel sender/mottaker sjekk før vi ruslet i vei inn mot Leirdalen mens vi rullerte på hvem som gikk fremst. I dag var det klarvær og mye avstråling fra bakken, det hadde dannet seg store rimkrystaller på snøoverflaten. De vokser spesielt godt i et kuldehol som Leirdalen. Disse dannet i ettertid et svakt lag som forårsaket store skred i Sogn-regionen i slutten av måneden.

Turen i dag gikk mye ut på terrengvurdering, sporvalg, ferdselsmønster opp og ned osv. På snaut 1000 moh gravde vi snøprofiler i et lite heng og gjorde tester som lille blokktest, rutsjeblokk, CT og ECT. Fant ikke så mye spennende nede i snøen på grunn av mildværsperiodene etter nyttår.

Henning gjør en ECT (Extended Column Test) for å sjekke stabiliteten i snødekket (både bruddinitiering og bruddforplantning).

Returen gikk tilbake samme vei og vi kjørte som en gruppe og ventet på hverandre på avtale stoppeplasser. Litt halvtung kartongsnø å kjøre i.