Store og Vetle Haugmelen - vinteren hilses velkommen (23.11.2014)

Start point Dalåker (380m)
Ascents Store Haugmelen (1,172m) 23.11.2014
Vetle Haugmelen (1,118m) 23.11.2014

Jeg hadde egentlig tenkt å ikke reise på tur denne søndagen, men i stedet sitte hjemme og gjøre skolearbeid. Men slik ble det visst ikke… Sammen med Asbjørn, Kristoffer, Martine og Torfinn kjørte vi i pøsende regn til Dalåker på Kaupanger. Vi skulle til Store Haugmelen for å ønske vinteren velkommen, ifølge Asbjørn. For over 400 moh snødde det! Jippi!

Langs veien inn mot Vassløysa.

Fulgte traktorveien til Goro og videre på skogsbilvei opp til Vassløysa. Godt å kjenne snøen som dalte ned fra himmelen. Nå er jeg virkelig klar for litt vinter! Fra Vassløysa fulgte vi stien opp til Store Haugmelen. Oppe på Snaufjellet lå det mer snø, og det var fort gjort på miste stien. Vinden økte også på og gjorde tilværelsen ganske så hustrig. Martine slet med ryggen og vurderte å snu, men hun beit tenna sammen og ble med helt til toppen. Null utsikt, men det var vi vel forberedt på.

På toppen av Store Haugmelen.

Martine og Torfinn returnerte samme vei som vi kom. Jeg klarte å lure med meg Asbjørn og Kristoffer bort på Vetle Haugmelen som var en topp med primærfaktor over 100 meter som jeg manglet i området, min motivasjon for å komme meg ut på tur i dag. ;-)

Asbjørn anslår skredfare grad 3. Dog kun harmløse små skred...

Det var mye snø ned nordryggen på Store Haugmelen. Det hadde til og med begynt å bygge seg opp skavler som vi kunne base i og lage små flakskred av. Vi anslo skredfare grad 3, men kun harmløse små skred av fersk vindtransportert snø! Etter mye subbing i løssnø og ur nådde vi toppen på Vetle Haugmelen. Ikke det beste turminnet i mitt liv akkurat, men artig læll.

Yes! Vetle Haugmelen!!! For en utsikt...

Returen gikk via Breidesete og tilbake langsmed skogsbilveien. Jogget nesten hele veien tilbake til bilen, men likevel kom Martine og Torfinn før oss.

Tross ruskeværet var det godt å komme seg ut. Takk for turen!