Skogstur med HiSF (03.11.2014)

Start point P-plass Bjørkestølen (430m)
Endpoint Fimreite (50m)
Ascents Storehaugen (1,169m) 05.11.2014
Middagshaugen (644m) 06.11.2014

Denne uka stod skogstur på programmet for oss på B2 Friluftsliv ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Dette er en tur der det skal fokuseres på det tradisjonelle og det rolige friluftslivet til skogs, få følelsen av å eksistere uten tidsstress eller andre forpliktelser enn primitive oppgaver som å skaffe ved, få fyr på bålet og lage mat. Målet for uka var følgende:

• Erfare ulike boformer uten telt
  • Erfaring med tradisjonelle måter å tilbringe mat på i naturen (kreativitet med bål)
  • Få kunnskap om aktiviteter og opplegg som passer i forhold til grupper og skogsfriluftsliv
  • Få opplevelser knyttet til en «solo-overnatting» som kanskje gjør de mer bevisst på hva en kan og ikke kan.
På Bjørkestølen ser vi etter spor fra folk som har vært her tidligere.

Vi ble delt inn i ulike grupper på 3-4 personer. Armando som var på gruppe med meg og Knut var syk og kom ikke opp før tirsdag ettermiddag. Derfor hang jeg meg med på en annen gruppe inntil videre. De tre første dagene skulle foregå i felles leir ved Bjørkestølen. Deretter var det opp til gruppene å bestemme programmet fram mot fredagen. En av disse siste nettene skulle altså foregå ”solo”, altså klare seg alene, lage egen leirplass med bål og lage egen mat. Planen til min gruppe var å vandre fra Bjørkestølen til Fimreite de siste dagene, derfor satte vi fra oss en bil ved Fimreite før vi kjørte en annen bil opp til parkeringen nedenfor Bjørkestølen.

Sandra er fornøyd med gapahuken vår.

Anmarsjen til Bjørkestølen var ikke særlig lang. Kun 15-20 minutters gange i motbakke. Derfor var det ikke noe problem med litt tunge sekker for å kunne kose seg litt ekstra disse dagene. Odd Lennart, vår hovedveileder bærte til og med seg handleposer fra Meny! Vi slo leir på andre siden av bekken 150 meter nord for Bjørkestølen. Det var viktig å finne en ny leirplass i forhold til tidligere skogsturer med høgskulen for å unngå overslitasje på naturen. Vi tok en titt på hvordan de tidligere kullene hadde ryddet opp etter seg. Vi så etter bålrester, steiner og avbrekte greiner på trærne. Sporene var tydelige om man visste hva man skulle se etter.

Jack har kontroll på maten.
Det putrer i bålkjelen.

Vi fikk opp en fin gapahuk på en tørr plass og gravde oss en grue til bålet. Steiner fant vi i bekken og ved de gamle leirplassene. Etter hvert som vi fikk hentet nok ved til kvelden fikk vi også fyr på bålet. Odd Lennart fikset dagens middag til oss med en god grønnsakssuppe. Utover kvelden fikk vi også i oppgave om å lage en stol av det vi fant i naturen. Resultatet kan du se på et av bildene under. Deretter gikk vi ut på enga for å se etter stjernebilder. På grunn av årstiden kunne vi ikke se flere av de mest kjente stjernebildene som for eksempel Orions Belte. Men for eksempel Karlsvogna (del av Store Bjørn) og Kassiopeia så vi godt. Utover kvelden ble det en del skrøning foran bålet.

Stolen som vi lagde. Kanskje mer en sofa?
Tilberedning av mat til kokegropa.
Tilberedning av mat for kokegropa. Bålet varmer opp gropa.

Neste morgen druntet vi lenge, helt til læreren jagde oss opp. Det hadde regnet inn i gapahuken og jeg var glad for at jeg hadde tatt et regntrekk over soveposen. Vi hadde ikke dårlig tid i dag, men noe skulle jo gjøres. Jeg og Knut begynte å lage sjusteinsovn, og det tok faktisk litt tid å finne steiner til å lage det. Brukte en stor stein som støttevegg, og la steiner nok til å lage et rom underst for bålet og et rom for maten som skal stekes. Et triks er å ikke grave seg for langt ned i jorda slik som vi gjorde, for da blir det vanskelig å få fyr på bålet. Middagen ble pizza. En ganske vanlig brøddeig med fyll i form av tomatsaus og diverse påfyll og ost på toppen. Det smakte virkelig utmerket! Armando kom opp, presis til middagen. Han kjente sikkert lukta av mat… De andre gruppene gravde blant annet kokegrop for å tilberede fisk eller lammelår.

Andreas har teken på saginga.
En tidlig morgen og snøen har lagt seg på toppene.

Utover kvelden skulle vår gruppe presentere hvordan man kan lage kullstifter. Kort sagt spikker man bjørkekvister til blyanttykke trepinner, og like lange som den hermetikkboksen man ønsker å putte dem oppi (for eksempel en maisboks). Deretter pakker man hermetikkboksen godt igjen med aluminiumsfolie og legger den på bålet, men helst nede ved jorda og ikke oppå glørne (kan smelte hull). Det er viktig at det ikke kommer noe oksygen inn i boksen der pinnene ligger, for poenget er å skape en ufullstendig forbrenning. Etter ca. 45 minutter kan boksen tas vekk fra bålet og avkjøles (uten å ta av folien før det er helt nedkjølt). Deretter er trepinnene blitt forkullet og kan brukes til å tegne med. Ønsker man å forevige tegningene bedre kan man spraye litt hårspray på arket.

Pizza i sjusteinsovn. Mmmm....

De andre gruppene fremførte ting som quiz om skogen, fremføring av noen av Hans Børlie sine dikt, og en gruppe hadde laget munker, skikkelig tømmerhuggerkost laget av mel, vann og masse smør, stekt i panne (+ litt salt og natron). Ble nok en hyggelig kveld med bålkos før vi hoppet til køys.

En helt ok dag på tur! I bakkene opp mot Storehogen. Amlaholten ses bak.
Et lite vann over 1000 moh hadde fryst til. Masta på Storehogen ses bak. Storehogen kalles gjerne for "Sogndalsstjerna" på grunn av sin signalblinking for flytrafikk i mørket.

Neste morgen var klar og kjølig. Jeg hadde tatt med sommersoveposen og klarte ikke å sove så lenge som jeg egentlig ville. Dermed ble jeg han som fyrte opp morrabålet og koste meg med det til frokosten. Ganske fin måte å starte dagen på! Etter hvert begynte vi å rydde leiren og prøve å gjøre vår ferdsel så sporløs som mulig for folk som kommer hit senere. Deretter tok min gruppe farvel med resten før vi vandret av sted. Først bakkene opp mot Storehogen. Det hadde snødd i natt og det lå en del snø på tur over dette fjellet. Været var strålende og lufta fin og klar. Samtidig varmet sola oss godt i fleisen.

På toppen av 1169-toppen på Storehogen.
"Fjedle kadla og eg lyte gao"... Armando skuer tilbake mot Sogndalsfjøra.
Utsikt vestover fra Storehogen.

Ned fra Storehogen (1169-toppen) fortsatte vi ned vestryggen, forbi noen bratte passasjer og bort til Plassavotni før Lingesetevatnet der vi hadde planlagt å avholde solonatta vår.

En del snø på vei ned fra Storehogen.
Skriki ses i bakgrunnen.

Vi plasserte oss på ulike steder av vannet og avtalte å møtes neste morgen kl. 9 på et bestemt sted. Var utrolig deilig å være litt for seg selv og kun ha seg selv å tenke på. Jeg fant en gammel grue under en stolt furu som skulle bli mitt leirsted for natten. Kun en kjølig vind var det eneste som ødela kosen noe. Jeg satte i gang med å sanke ved, og jeg fikk tak i noen skikkelig saftige tyrirøtter som ga bålet skikkelig guffe. Etter hvert fant jeg ut at jeg hadde nok ved for natten, og det var like før det begynte å bli mørkt (omtrent litt over kl. 17). Var herlig å ligge ved siden av bålet som flammet og skapte lys og varme for meg. Lagde meg litt middag og ellers bare lå jeg her og koste meg før jeg etter hvert lukket øynene og sovnet. Slike sologdøgn til skogs kan anbefales. God læring og utrolig god avkobling!

Leirplassen min for natta i nærheten av Lingesetevatnet.
Bålet ga varme gjennom hele natta.

Da jeg våknet neste morgen var det fortsatt glør i bålet. Fikk slukket glørne og ryddet plassen før jeg sprang bort og vekket Armando og Knut Petter. Sprang på en liten ås i nærheten for å se på soloppgangen før vi vandret videre. Fulgte en sti ned til Lingesete og herfra på anleggsvei og kjerrevei helt over til Dueskard. Nok en nydelig dag i Sogns fantastiske natur!

Soloppgangen ønsker en ny dag velkommen.
Knut legger i vei på dagens marsj.
Ved Lingesete.
I bakkene ned mot Dueskard.

Vi slo oss til på Middagshaugen like sør for Dueskard. Snakk om en bortgjemt perle! Her ser man rett inn i den vakre Aurlandsfjorden. Været var perfekt, ikke et vindpust, og her satt vi og koste oss med bål og en deilig laksemiddag.

Godplassen vår på Middagshaugen. Noen ganger er det bare alright!
Vakkert skue innover mot Aurlandsfjorden fra Middagshaugen.
Ikoniske Bleia sett fra Middagshaugen.
Armando holder liv i bålet.

På grunn av en surfetur jeg skulle på neste dag fant vi det like greit å reise hjem i dag, fremfor i morgen tidlig. Soveposen min var uansett for tynn for de minusgradene som var meldt neste natt. I skumringa tuslet vi derfor videre til skogsbilveien i Dømingadalen og videre ned til Fimreite der bilen min stod.

Sogndalsfjorden sett fra veien ned mot Fimreite.

Tusen takk for en virkelig avslappende og trivelig skogstur!

Kart

Ruta vår tegnet med blå strek.