Trongedalsnuten (03.08.2010)  5

20 km
750 høydemeter

På toppen av Trongedalsnuten

Etter noen dager ved sjøen på hytta vår i Risør lengtet jeg allerede tilbake til fjellene. Jeg fikk med meg pappa og fetteren min Haakon på planen om å ta en formiddagstur til Åmli kommunes høyeste topp - Trongedalsnuten. Vi reiste tidlig fra Risør og en drøy time senere parkerte vi bilen i Gjøvdal, der veien opp Rukkedalen går oppover. Veien er stengt med bom så syklene kom til stor nytte! Pappa og Haakon delte på å ha Frigg (bikkja) som trekkhund opp bakkene. Det var varmt i lufta og svetten silte fra første tråkk. Syklene satte vi fra oss like ved Øvre Hegestøyl der stien mot Grunnetjørnsbu tar av. Pappa var så svett at han tok seg et forfriskende bad i en fin kulp i Rukkeåna. Deretter bar det av sted langs stien drøyt to kilometer. Stien var halvveis gjengrodd av lyng som nærmest sagde i stykker leggene våres. Myr var det også noe av... Etter hvert forlot vi stien og trakk til venstre. Oppi høyden var det idyllisk terreng med skogstjern, spredte trær, klukkende bekker og svaberg. Jo høyere vi kom, jo mindre trær ble det og utsikten økte. På toppen hadde vi panoramautsikt i alle retninger, men i vest lå dystre regnbyger som reduserte sikten. Vi skrev oss inn i boka på toppen, spiste en skive før vi returnerte omtrent samme vei (tilbake til stien holdt vi i et søkk lenger sør, noe som var vellykket). Ved syklene tok vi alle en dukkert i elva, digg! :-)

De siste dagene i Risør nøt jeg fullt ut med måkeskrik, båtliv, brygga og fisking. Riktignok hadde vi kun en fisketur, og det var i ferskvannet oppi Urheia. Med mark på kroken fikk vi napp på nesten hvert eneste kast! Fem små abbor og en ganske stor, men slank ørret(!) fikk vi. Lurer på hvordan ørreten har kommet seg til dette vannet der utløpet er stengt med demning... Mulig noen har sluppet dem uti.