Hodelykttur til Sirikjerke (02.03.2011)

Start point MIF-hytta (310m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Sirikjerke (635m) 02.03.2011

Jeg og Øyvind hadde lenge planlagt en skitur til Sirikjerke denne vinteren. Egentlig skulle både Nils, Jan Petter og Erling være med, men av diverse årsaker ble det nå bare oss to (+Frigg) som sto klare med skiene ved MIF-hytta (sør for Hagatjern) rundt kl. 19.00 en onsdag kveld. Personlig hadde jeg vært på Sirikjerke i mars 2006, men det skadet ikke med et nytt besøk hos denne utsiktsperlen som er Sør-Drammensmarkas høyeste punkt.

Vi strøk i vei innover marka. Forlot lysløypa ved Kroksetra der noen nedoverbakker ga oss et pusterom før kneikene opp til Nebergdammen. Kom etter hvert over tåkehavet (farget oransje av bylysene) som dekte Drammen by og vi kunne nå titte opp på stjernehimmelen. Her flatet det ut et stykke vestover før vi tok av mot høyre i et kryss der det var skiltet mot Sirikjerke 2km (føltes lenger!). Denne løypa var kun opptråkket av personer som hadde vært her før oss. Berg-og-dalbane innover platået før vi til slutt stod på toppen ved det trigonometriske punktet. Det var mørkt, men synet av Kongsbergbakken som nærmest svevde i lufta som et Soria Moria slott var minneverdig. Øyvind disket opp med litt First Price sjokolade som smakte utmerket for en mage som ikke hadde fått middag enda. Vi bestemte oss for å ta "snarveien" ned langs stien til veien i nordvest. Det gikk greit helt til en bakke der jeg mistet kontrollen og stupte inn i et tre. Resultat: knekt høyrestav. Irriterende både fordi denne CT-1 staven koster 500,- pr. stykk og fordi at jeg må gå med én stav tilbake igjen! Det gikk nå greit uansett med noen skøytetak her og der.

Dette ble uansett en minneverdig tur med mye godsnakk og godt turselskap! :-)