Topptur i Lillomarka (27.02.2011)  4

Start point Romsås (290m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Brennberget (441m) 27.02.2011
Røverkollen (400m) 27.02.2011

Komplettering

Oslomarka pf. >=100 m
27.02.2011: 32/49

Fra toppen av Brennberget med trig. punktet og Kjentmannsposten.

At det er VM på ski i Kollen om dagen betyr ikke at man ikke må ut på ski selv! Etter å ha sett Northugs gulløp på 30km pursuit pakket jeg en lett sekk og kjørte gjennom byen (overraskende nok ingen trafikk utenom det vanlige) og parkerte på Romsås. Jeg og Frigg skulle bestige Lillomarkas to topper med primærfaktor over 100m. Den første toppen var markas høyeste - Brennberget. På grunn av vanskelig føre valgte jeg skøyteskia. Deretter suste vi gjennom Lillomarkas kuperte lysløyper bort til Lilloseter. Møtte på flere fotgjengere som irriterte litt. Virket som bikkja syntes det også - for første gang skar hun rett til høyre uten kommando da vi skulle passere en av fotgjengerne. Strikken spente bena hennes slik at hun ramlet bakover. Hun fikk heldigvis ingen alvorlige skader og jeg beklaget det som hendte.

Etter Lilloseter fortsatte vi langs klassiskløypa til Nordskogtjernet. Her klistret jeg feller på skiene og vandret ut i løssnøen opp mot Brennberget. Det var en del bratte kneiker i dyp snø som måtte forseres, men vi kom nå opp. Tåke på toppen, så ingen utsikt i dag. Ikke lenge etter startet vi på returen. Det gikk fort og radig tilbake til Romsås med terskelintensitet. Vel tilbake la jeg fra meg skiene og vi ruslet opp den brøytede veien til Røverkollen. På toppen stod et digert teletårn samt et lite bygg jeg kunne stige opp i for å få bedre utsikt. Selv om det nå var mørkt fikk jeg god utsikt over Oslolysene. Stemningsfullt! Ned igjen møtte jeg på en som jogget opp bakkene, sikkert en fin treningstopp dette. Det ble alt i alt en fin treningsøkt i Lillomarkas skoger :-)