Skagsnebb - Knut Sverres siste 2000-metring (20.09.2014)

Start point Geitsætre (1,000m)
Ascents Skagsnebb (2,003m) 20.09.2014

Vel etablert på årets Peakbook Summit på Leirvassbu skulle jeg egentlig føre en tur til Storebjørn denne dagen, men av ulike grunner fikk vi Dawa Sherpa til å ta denne turen slik at jeg kunne bli med Knut Sverre på sin komplettering av 2000-meterlista. Siste topp ble Skagsnebb, en karakteristisk topp sett fra Leirdalen. Vi ble en stor gjeng som stilte opp på startstreken nede ved Geitsætre. Forserte Leira via brua her nede, og Hurra gikk heldigvis greit å forsere (visstnok verre på ettermiddagen). Været var ikke helt det store med litt yr, vind og ganske lave skyer, men humøret var likevel på topp. Det var jo tross alt Knut Sverre sin dag i dag og han er jo alltid i godt humør!

Skagsnebb sett fra Geitsætre.

Rundet toppen ut i sørsida for å kunne følge et av rennesystemene mot toppen. Litt oppi lia fikk Astrid noen problemer, så det endte med at jeg sprang ned for å gi henne bilnøklene slik at hun kunne kjøre opp igjen til Leirvassbu. Jeg hadde tatt med for lite vann og håpet å finne en bekk oppi lia, men det endte med at jeg måtte helt bort til Veslbreagrove for å finne noe dugende. Oppover mot Skagsnebb ble det løsere og løsere, og gruppa gikk altfor spredt slik at eventuelle steinsprang kunne skyte stor fart. Hjelm er på sin plass her!

Lang og løs ur opp mot Skagsnebb fra sør.

Fant noen ryggformasjoner som vi fulgte, og her følte vi oss noe tryggere. Jørn syntes at det hele ble for stusselig og valgte å snu like oppunder toppen. De siste 100 høydemeterne ble brattere, og her måtte det klyves. Det beste var visst ved en rygg, men likevel her var det farlig løst. Jeg valgte å gå litt i forvegen for å følge en renne som bød på litt klyving, men her er det ikke noe særlig å gå mange folk samlet. Kom opp på toppen der vi ble møtt av Jan Storkjørren som kom opp via Hurrbrean, han har vært med Knut Sverre på mange turer de siste par årene og ville være med på seremonien.

Øyvind stilte i regnponcho.

I tåke, vind og regn klappet vi Knut Sverre opp til hans siste 2000-meterstopp hvor det ble utdelt klemmer, champagne og noe sterkere attpåtil. For en mann! I en alder av 65 år fant han ut at han ville samle alle Norges fjelltopper over 2000 meter, og nå, fem år senere i en alder av 70 år er han ferdig. Snakk om å bruke pensjonstida til noe fornuftig. Er mektig imponert, og håper at jeg er like seig og sprek når jeg når hans alder. Gratulerer så mye, Knut Sverre!

Gratulerer med dagen, Knut Sverre! :)

Et kort øyeblikk var vi noe i tvil om vi stod på riktig topp, men etter noen undersøkelser med Knut Sverres GPS var vi ikke i tvil om at vi stod på den rette. Ned igjen var det ikke like moro, og jeg fant etter hvert ut at jo færre som gikk nedover, jo mindre risiko for ulykker. For min egen og andres del sprang jeg kjapt nedover i forvegen og kom meg utenfor faresonen for steinsprang. Så til at de andre kom seg ned fra klyvepartiet før jeg ruslet ned til dalen, krysset Leira ved å vade over før jeg sprang ned og hentet bilen til Helge. Satte igjen bilen min slik at noen andre kunne bruke den, men det viste seg at ingen fikk behov for det og den ble stående igjen…

Gratulerer igjen til Knut Sverre med komplettert 2K-liste! :)

Tusen takk, Sondre...

Written by knutsverre 12.10.2014 19:43

for hyggelig turfølge og gode ord. Pensjonist ble jeg først 1. mai 2014, så mesteparten av turene er gått mens jeg var i full jobb. Det ble en litt uryddig både opptur og nedtur, men folk var fjellvante og forsiktige. Alle kom ned i god behold uten skader av betydning (ser da bort fra to mindre håndskader).

Ble det noe av video-opptaket på toppen?

Sv: Tusen takk, Sondre...

Written by 500fjell 12.10.2014 22:59

Såpass! Det er intet mindre imponerende!!:)

Videoopptaket ble sendt videre til filmteamet ved Paal "Uglefisk" Lund og Francisco Mattos. Får se om det kommer en film etter hvert fra den fronten om Peakbook Summit :-)