Bitihorn fra Båtskaret (14.09.2014)

Start point Båtskardet (1,140m)
Ascents Bitihorn (1,607m) 14.09.2014

På bilturen hjem fra Fjellfilmfestivalen på Gjendesheim var det synd og skam å skulle sitte inne i en bil på en så fin dag. Vi som satt i bilen ble enige om å ta en pit-stop tur til Bitihorn. Sist gang jeg besteg denne toppen gikk jeg stien fra sameleien i nord, men denne gangen ville jeg prøve stien fra Båtskaret hvor det årlig arrangeres Bitihødn Upp i regi av Peakbook og Glittertind Forlag.

Bitihorn er selve signaturfjellet til Beitostølen og omegn.

Dette er en fin og kjapp tur med flott og tiltakende utsikt sørover hele veien oppover. I øvre del passerer man til og med noen spennende hyllesystemer som for enkelte kan gi et lite sug i magen om man har litt høydeskrekk. På toppen var vi ikke alene. Åpenbart en populær tur. Nydelig utsikt sørover mot det flate og småkuperte Østlandet og nordover inn mot den ville og vakre Jotunheimen.

Folksomt på toppen i dag.
Fellesbilde med Jotunheimens mange tinder i bakgrunnen.

Ned igjen ble det tendenser til den klassiske førstemann-til-bilen-konkurransen, noe som førte til overtråkk i høyre ankel for min del… Ellers, takk for en fin tur, Dina, Ida, Oda og Siv.