Ekskursjon til Molden (29.08.2014)

Start point Krossen (500m)
Ascents Molden (1,120m) 29.08.2014

Når man studerer friluftsliv så sier det seg selv at vi stadig vekk bruker naturen som klasserom. Denne fredagen stod ekskursjon til Molden på planen. Målet var å lære mer om planter og geologiske fenomener i området.

Mot Molden!

Vi startet fra p-plassen på Krossen. Klassen ble delt i to, en med Jostein og en med en veldig flink og trivelig geolog ved navn Eivind Sønstegaard. På vei opp var det flora og planter som stod i fokus. Vi lærte blant annet om suksesjon, altså hva som skjer med økosystemet etter en skogbrann eller hogst. Det kommer mer lys til og nye planter tar seg til rette før eventuelle nye trær vokser opp igjen. Ellers var vi innom mange forskjellige arter som kjuke (sopp på døde trær), etasjemose, torvmose, tepperot, molte, skrubbær, fjellbjørk, myrull (snøull, duskull, torvull...), røsslyng, krekling, einebusk, rypebær, gress, starr, siv, fjellmarikåpe etc. I tillegg til fjellets soneinndeling (lavalpin, mellomalpin, høyalpin) og trærnes (nordboreal, neoboreal etc.).

Tepperot (Potentilla erecta)
Skrubbær og tyttebær.
Starr (trekantet form).
Einebusk (Juniperus communis)
Snøull (Eriophorum scheuchzeri)
Røsslyng (Calluna vulgaris) som sammen med Bergfrue er kåret til Norges nasjonalplante.
Fjellmarikåpe (Alchemilla alpina)

Tida går fort når det er så mye spennende å se etter, men vi kom oss nå til topps etter lang tid i mikronivå. Molden er jammen en av de fineste toppene i nærområdet rundt Sogndal etter min mening. Fantastisk utsikt utover Lustrafjorden!

Verdens beste klasserom! Harald skuer utover Lustrafjorden fra toppen av Molden.
På Molden med utsikt tilbake i retning Sogndal.
På toppen av Molden med utsikt innover mot Skjolden.
Utsikt vestover fra Molden mot den noe lavere toppvarden.

Tok en god pause på toppen før vi på returen begynte å snakke om geologi. Her er det mye spennende å lære om. Blant annet hvordan landskapet rundt oss er blitt dannet. At Norge tidligere har vært et stort lavland som igjen har blitt hevet. Deretter har elver og breer erodert ut alpine tinder, dype daler og lange fjorder. I området rundt Sogndal er det mye gneis, anortositt og fyllitt som er metamorfe (omdannede) bergarter. Altså bergarter som har blitt utsatt for høyt trykk, blant annet under den kaledonske fjellkjedefoldingen. Lenger nede i dalene kan man finne magmatiske dypbergarter som granitt. Jotunheimen er en del av den Kaledonske fjellkjede og er bygd opp av et stort flak av prekambriske magmatiske bergarter (gabbro, basalt), som fra nordvest ble skjøvet over underliggende sedimentbergarter. Kanskje man skulle blitt geolog i stedet?:)

Krokadalen - en karakteristisk V-dal erodert ut av vannmasser.
Typisk gneis med bølgeformete striper.

Takk for en lærerik dag i verdens beste klasserom!:)

Molden

Written by Atomsilda 07.09.2014 20:26

Flott plass dette Sondre. Leit at jeg ikke var der oftere. Bodde jo i Gaupne i 4 år. Fantastisk utsikt,- og et flott treningsområde!! Duger som klasserom også dette ja.