Kanotur med HiSF (25.08.2014)  5

Characteristic Kayaking
Visits of other PBEs Holm (10m) 25.08.2014
Øvre Haukåsen (520m) 26.08.2014
Padler ut fra Amlabukti med Bleia ruvende i bakgrunnen.

Ferien er over og skolen er i gang igjen. Jeg går nå mitt andre år på Friluftsliv bachelor ved Høgskulen i Sogn og Fjordane (Sogndal). Egentlig er dette første år med friluftsliv da fjoråret kun var idrett årsstudium, så ser veldig fram til et år med mye god læring om friluftslivet og mange fine fine turer. Semesteret starter med en kanotur over tre dager på Kaupanger. Målet med turen er å bli bedre kjent samt øke ferdighetene knyttet til kano og friluftsliv generelt. Vi ble delt inn i grupper på fire som skulle samkjøre gapahukbygging og matlaging.

Etter å ha finpakket sekkene i Sogndal reiste vi til Amlabukti på Kaupanger der turen startet. Været var så og si perfekt for kanotur med sol og nærmest vindstille. Dagens etappe startet fra Amlabukti og endte på Holm, en utilgjengelig odde nedenfor Haukåsen Lufthavn. Han som satt bakerst fokuserte i stor grad på å bruke svingetakene (sveipetak og j-tak) fremfor å bytte padleside hele tiden for å korrigere retningen. Var framme ved Holm etter ca. 2 timer. Her gikk vi i land og så fikk vi i oppgave at to på gruppa skulle etablere gapahuk med bind for øynene mens de to andre fortalte hva de skulle gjøre. Et interessant eksperiment, men det gikk veldig greit.

Hele gjengen samlet i Amlabukti.
Armando er snart klar for å sjøsette kanoen.
Samling med kanoer i en "flåte".

Latrinen ble utrolig fin med et abstrakt kunstverk laget av en trestamme og et sauehode ved siden av. Kort tid etter begynte vi med en gjennomgang i kameratredning med kano, altså hvordan man handler dersom en eller flere kanoer velter over ende. Deretter hadde vi også livredningsprøven, bare denne gangen utendørs. Var kanskje rundt 17 grader i vannet, akkurat på grensen vil jeg si.

Nærmer oss Holm som skulle bli vårt leirsted.
Gapahuk.

Mer om kameratredning med kano finner dere på min fagblogg.

God stemning!

Deretter satte vi i gang med matlaging på stubbebål. Da snakker vi ekte mat fra bunnen av. Det ble servert blant annet latinamerikansk kyllinggryte, VM-suppe «Grevinnen og Hovmesteren», baccalaosuppe, fish and chips, wok med kikerter og bacon og grønnsakswok med strimlet svinefilet.

Matlaging på bål.

Oppskriften på vår rett:

Grønnsakswook med strimlet svinefilet til fire personer

600 gr. Strimlet svinefilet
1-2 gulerøtter
1 laktosefri fløte
2 kjøtt- eller grønnsaksbuljonger
2-4 ss Johannesbrødkjernemel (helsekost)
Salt
Pepper
Steikesmør

Stek kjøttet godt med salt og pepper. Legg kjøttet til side etter steking. Kutt grønnsaker i passe biter, wook i passe tid med smør, salt og pepper. Tilsett fløte og litt vann sammen med buljongen. Tilsette kjøttet mot slutten av steketiden.

Tilbehør, sunnere (mer stabilt blodsukker) alternativ til ris og pasta: Stort sett alt kan kjøpes i vanlig matbutikk.
Quinoa
Hele byggryn
Kamut
Hirse
Bokhvete

Odd Lennart demonstrer ulike typer bål.
Matlaging på stubbebål.
Stekte poteter i wokpanne.
En furukvist fungerer utmerket som kaffesil.

Etter maten ble det samling rundt bålet med hygge og mange røverhistorier. Spilte også en artig bli-kjent-lek som heter «mafia rundt bålet». Ble sittende oppe en god stund...

Neste dag var avtalen å møtes ute på fjorden i kanoene kl. 10.00, og det var det naturligvis de færreste som klarte. Mange fikk nok en liten militær irettesettelse der. Er man på tur så er det viktig å møte presis til avmarsj, det gjelder spesielt i de kalde vintermånedene... Dagens mål var å padle til Tingastad. Ved Tingastad fylte vi vanndunkene med friskt vann før vi tok en bratt fottur opp de 500 høydemeterne til Øvre Haukåsen gård. Bedre kjent fra TV2-serien «Farmen» (2004). Mange fikk nok en liten pekepinn på hvor formen lå i forhold til hvor den kanskje burde være i bakkene opp hit...

Fint på "Farmen" (Øvre Haukåsen).
Idyllisk beliggenhet oppe på Øvre Haukåsen.
Samling i sirkel.

Oppe på «Farmen» fikk vi en liten omvisning før vi tok en god pause med samling og klargjøring av individuelle mål for studiet. Tror dette blir en kjempeklasse å være på tur med fremover! Vel nede igjen ved kanoene hadde en i gruppa glemt igjen solbrillene et sted langs den vage stien mot Farmen. Mens hun og Linda gikk opp for å lete ble det god tid til å bade og hoppe fra en klippe som lå like i nærheten. Heldigvis fant hun dem igjen etter å ha gått hele veien opp til Farmen igjen (sprek!).

Even gjør en "mållis" i vakre omgivelser.
Sine i et luftig svev.

Like før vi var tilbake ved Holm ble det øvelse på massevelt av kanoene der alle veltet rundt samtidig. Her var det jammen viktig å kommunisere og holde hodet kaldt for å unngå kaos og panikk. Alle kom seg opp i kanoene igjen med litt tid til hjelp. Resten av kvelden gikk til leik, ballspill, nattbad, middag og nok en runde med mafia rundt bålet.

Siste dagen startet vi med en leksjon i bålfyring og ulike båltyper. Kart- og kompass. I tillegg hadde vi en diskusjon på hva som er nødvendig å ha med i et førstehjelpsskrin på tur. Dette er selvsagt avhengig av type tur, men vi kom på generell basis fram til dette:
• Hansker/ansiktsmaske
• Tabletter:
– Antihistaminer (Clarityn, Zyrtec)
– Dispril (ved hjerteproblem)
– Smertestillende som Ibux og Paracet
– Sukker/sjokolade (ved lavt blodsukker)
• Sårplaster, sterile strips etc
• Sterilt kompress (noen varianter)
• Elastisk bandasje
• Sportstape og annen tape (gnagsårplaster/tensoplaster)
• Solkrem
• Pinsett
• Kniv/saks
• Fyrstikker/lighter (til å desinfisere og til varme)
• Elastisk bandasje

Harald fikk jammen meg en liten rakker på kroken.
Idylliske Sognefjorden. Ser du nisen?

Til slutt stemte vi frem tillitsvalgt og emneutvalg for klassen. I år fikk jeg lov til å sitte som tillitsvalgt, noe jeg ser veldig fram til. Returen til Amlabukti gikk overraskende greit. Mange begynte sikkert å merke det litt i armene etter alle åretakene, men det er da det er viktig med god teknikk og bruke kjernemusklene aktivt. Da vi kom tilbake var det enkelte som fant mellom 20-30 flått på kroppen, så det ble en grundig sjekk senere på badet!

Tusen takk for en fantastisk kanotur, B2 Friluftsliv!:)

Link til min fagblogg fra turen: http://sondresfagblogg.blogspot.no/2014/09/padler-ut-fra-amlabukti-med-bleia.html