Aiguilles Marbrees (17.09.2018)  4

Ascents Aiguilles Marbrees (3,536m) 17.09.2018
Pointe Helbronner (3,462m) 17.09.2018

Aiguilles Marbrees

En bråbestemt og på mange måter en impulsiv tur til alpene, for meg og Ingunn, er i gang. Med base i Chamonix skal hovedmålene Matterhorn og Mont Blanc til pers. Første dag startet med en liten heistur opp på Le Brévent ca 2500 moh for første steg på akklimatiseringen. Problemet er at heisen fra Planpraz på 2000 moh ikke gikk videre opp til Brevent - og vi skjønte at sommersesongen er over i Chamonix. Dette var siste dag de fleste heisene var oppe! Litt krisestemning når vi allerede var klar over at øverste gondolen til Aiguille du Midi er stengt pga problemer med kabelen, og gondolen til Grand Montets er steng pga brann. Dermed stod vi med få alternativer for raskt å komme opp i høyde godt over 3000 moh.

Det ble lunch på Planpraz og en liten gåtur mot ca 2100 moh vi rakk i dag. Og en kul utsikt mot unorske fjell/typiske alpefjell

Det er fortsatt muligheter. Vi reiser denne dagen til Italia gjennom Mont Blanc tunellen for å ta Hellbronner gondolen opp til 3462 moh. Helt ny heis(3 år), i spektakulært landskap. Vi deler gondol med en god kontingent fra italienske militære. Fra toppen bestemmer vi oss for turen over til Aiguilles Marbrees, fra "baksiden" ifht heisen.

Spektakulært oppe i Skyway Monte Bianco
Rifugio Torino 3375 foran Aiguilles Marbrees og   den iøyenfallende Dent du Géant bakerst
Rifugio Torino 3375 foran Aiguilles Marbrees og den iøyenfallende Dent du Géant bakerst

Det er flott utsikt mot Aiguille du Midi og ryggen mot Aiguille du Plan, og vi bruker mye tid på å beundre, for oss, det uvante landskapet. Vi legger etterhvert i vei over breen, opp til nordøst ryggen mot Aiguilles Marbrees. Vi regner med det blir bratt. For bratt for klyving, og at vi trenger tau for å rappellere en plass for å komme til toppen. Vi klyver så lenge vi kan, og plutselig er vi på toppen. Morsom klyving da gitt, godt å komme i gang!

Opp ryggen mot Aiguilles Marbrees, og Dent du Géant bak
På toppen av Aiguilles Marbrees
Luftig den Skyway'en asså!