Soleibotntindtraversen - Hurrungane surprise! (20.09.2015)  5

Store Soleibotntinden (2,083m) 20.09.2015
Søre Soleibotntinden (2,049m) 20.09.2015
Sørøst for Store Soleibotntinden (2,020m) 20.09.2015

Teltet ved vegen ved Berdalsnosi i håp om godvær til søndag. Hadde håp om forhold gode nok til Austanbotntind traversen, men etter nok et snøfall natt til søndag innså vi at det ble i meste laget for oss. Bankers-turen Soleibotntind traversen dugde mer enn nok på en dag som så ut til å ha potensiale til en meget bra dag.

Stig Rune stigrb (Stig Rune Brusveen) har kommet opp for å slå lag med meg og Terje på denne turen, og vi legger i veg tidlig.

Lauvnostinden
Lettgått over Soleibotn, og selv med snø over 1600 går det greit til oppstigningen til Lauvnostinden. Når vi kommer over tåkesløret som ligger på ca 1900 meter, møter dette synes oss:

Eggen smalner raskt av etter vi er oppe på denne, en flott egg i et fantastisk landskap. Vi trekker litt ned i vestsiden etter toppen, og finner den korte og bratte renna for å komme videre. Det henger en slynge over en stein i toppen av denne, fin hjelp for å senke seg ned. Deretter greit ned i flanken mot snøfeltet som går opp til skaret mellom Nørdre og Store. Det er bratt her og det frosne, kalde fjellet forsterker det råe landskapet.

Nørdre Soleibotninden
Fra skaret begynner vi på en heftig rute opp mot Nørdre. Leter etter hyllesystemet på vestsiden, men finner ikke en god veg opp, så vi prøver på østsiden. Rett etter skaret går en eksponert, og med våt snø, hylle rundt eggen fram til en trang renne. Vi kommer opp denne med hjelp av en slynge vi får festet på toppen av renna. Ett bratt opptak rett etterpå før vi er oppe på eggen igjen. Deretter greit opp til toppen. Fantastisk utsikt til Storen og Ringstindene her ifra. Nå er været nesten helt klart og det snødekte ville fjellet rundt oss er mektig.

Store Soleibotntinden
Tilbake i skaret og vi ser oppstigningen mot Store ser ut som krevende klyving på snødekt fjell, og velger å ta litt ut i siden for å gå med stegjern opp noen snøflanker på vestsiden. Går lett opp her og kommer opp til en av de beste utsyn jeg noensinne har sett! Eggen vi har gått fra Lauvnostinden, og eggen opp mot Nørdre ser rå ut. I bakgrunnen hele breisida til Dyrhaugsryggen med mektige Skagastølstindene og Storen bak der igjen.

Store Ringstind er fantastisk fra denne siden også, men som alltid tar Store Austanbotntinden "kaka". Vanskelig å beskrive med ord, vanskelig å få følelsen man kjenner på fram på bilder. Her har vi plasser på første rad mot Norges fineste fjell. Ord og bilder strekker uansett ikke til for dette fjellet!

Søre Soleibotntind og Sørøst for Store
Bratt ned mot skaret mellom Store og Søre, men ingen problemer. Bratt opp mot Søre også, og noen problemer å finne riktig veg fra bunnen av skaret. Lett opp resten, og videre mot Sørøst for. Eggen mellom disse er fin, litt klyving og litt luftig noen steder.

Stig Rune og Terje(i høyre billedkant) fra skaret:

Turen tilbake legges vestryggen fra Store, og etterhvert ned i Soleibotnene før vi er tilbake til bilene. En svært flott tur. Brattere egger enn forventet, flottere dag enn forventet og finere fjell enn forventet. "Bankers turen" viste seg å være en perle hvis ufortjent ikke når opp mot Hurrunganes mer omtalte topper og turer.