Cruz de Mogan (11.05.2014)

Ascents Cruz de Mogan (546m) 11.05.2014

På tur til øyas høyeste topp kjørte jeg forbi denne toppen, som ligger over byen Mogan. Og med "juletrekors" på toppen, fristet den som en fin førstetopp for denne uken på fantastiske Grand Canaria.

Veien her på denne siden av øya (også) er svingete og små. Slynger seg rundt i fjellet på en måte som får en til å tenke at det som en gang fungerte som dyretråkk, ble med et EU forslag omgjort til asfalt/ betong/ stein vei. For innimellom får veien ett ift bredde, høyde utenfor "autovernet", stigning, som får trollstigen i Norge virke som rene autobahn i Tyskland!!! Til og med scener fra serien om døds-veiene i Himalaya på Discovery Channel, rullet forbi i øyekroken på tur inn mot toppen av øya. Men mer om det på andre topper....

Nå kjørte jeg opp til passet mellom Mogan og byen Casa de Veneguera. Der var det parkering for å kunne se på utsikten i området. Veien her inngår i ett fargekode nettverk av veier over hele øya. Denne som går forbi her har navnet GC 200 (gønn). God plass til å stå parkert.

Parkering langs veien, og stien mot foten av toppen

Her går det merket og umerket sti sørover fjellrekka. En ser straks at toalett behovet for turister har preget første 300 meter. Pas på hvor du setter beina :-( . Men etter du har passert antennene bortover stien, er det fint og innimellom fruktbart. Rikt dyreliv, faktisk. Med både harer, ravn, kråker, div småfugl, sommerfugler.

Når en kommer bortover mot selve toppen skjønner en det at å klyve opp alene fra denne siden ikke er det smarteste. Så jeg går rundt på baksiden. Der finner jeg en liten avstikker mot ett klyveparti opp mot toppen. Ligner litt på tur opp til toppen av kyrkja, ift klyve forhold.

Bildene viser veien bort til foten, langs toppen og rundt på baksiden:

På toppen ser jeg at korset her oppe er dekket med lyspærer. Og tenker at "fint juletre" om det nå er det det brukes til? Nesten som jeg fikk lyst til å trekke ut kontakten for å se om det skjedde noe..;)

Tilbake samme vei.

Fint utsiktpunkt. Fin tur som avbrekk fra solfylte badestrender nede ved kysten.