Stor-Kjølen (05.03.2014)

Stor-Kjølen (790m) 05.03.2014
Visits of other PBEs Varmebua på Kjølen (783m) 05.03.2014
"Haut de la montagne"

Ny fin dag i Troms :) Håper ikke Sniff leser dette..han ble jo dessverre igjen hjemme på denne turen. Men tipper reinsdyra jeg møtte over alt var happy Sniff IKKE var med ;-D

Her var det på med skiene, og Nordtinden skimtes til høyre for Skulsfjord!

Startet i Lyfjord, og trasket opp fylkesvei 58 til sørsiden av Tunnelen igjennom Sørskaret. Her var det av med fjellsko, og på med skisko, ski og feller.

Oppover mot Jamnfjellet hadde jeg fin utsikt mot gårddagens tur-mål, Nordtinden, og de fleste andre tinder en har lyst til å besøke. Videre fant jeg fort ut av det var isete og ...ja isete over det hele. Fellene tok ikke i det hele tatt, så da var det av med skia..og sparke trinn oppover skråningen mot toppen her nede. Bruke like lang tid opp disse 500 meterne, som gåturen på 5 km fra Lyfjord!!! Mine kjære skisko fra 95 fikk juling...men holder ennå. Blå-tåa som kom dagen etterpå er oppskriftsmessig punktert med rød-glødende binders :-D

Fra toppen av Jamnfjellet var det fint. God utsikt. Solskinn. Mye vind. Og noen få cm nyssnø som gjorde at fellene funket som bare rakker! Oppå ryggen siste delen av bakkene var det også utsikt ned mot Tromsø, by...og ett av mine neste mål : Tromsdalstinden.

Når jeg kom opp til toppen, med sin godt synlige radarkuppel, var det utrolig deilig å søke ly fra vinden, i varme bua her oppe. Innta deilige rundstykker og litt sportsdrikk på en gammel brusflaske. Rar hvordan mat på fjellet alltid smaker godt!!

En god del mennesker her oppe (9 stk ) når jeg telte opp dem jeg hadde sett opp og ned ila turen. 4 med ski, ei med brodder og akebrett, og 4 med bare brodder. Ja det var isete!!!

På tur ned fra toppen gjorde flatt-lys det utfordrende å se skavler...god trening for hoftestrekreke og balanse!! Så den ultimate "freekjører" turen ble det ikke. Og fra Stortuva (598) og ned til Finnvikvatnet (229)...så stod jeg sidelengs og "kjørte" på reine stålkanter!! Ja da har man prøvd det også. Fortsatt isete!!

Fulgte bort til gamleveien, for foto mulighet. Videre nedover dalen, nesten helt til krysset nedi belvika på ski. Så gå de siste meterne. Nyte nok igjen flott natur i lyfjorden. Ja faktisk over alt her!!!

Utsikten fra gamleveien ovenfor tunnelåpningen