Vassdalseggi (12.07.2013)

Ascents Vassdalseggi (1,658m) 12.07.2013

Fylkes, kommune og pf 500 registrering, sammen med : Sigurd, Magnus, Amalie, Sniff og Njord:)))))

FILMSNUTT

Nei nu gjer æ mæ lodrett over!

Nok en solfylt dag i Hardangerviddas randsone. Begynner å bli dyktig bortskjemt med sol og godt vær her oppe. Men det gjør da ingen ting!!

Dagen starter med en god frokost på Haukeliseter fjellstue. Og både liten og stor satte pris på fjellstuens mulighet til å lage så mange vafler som en selv ønsker på hyttas vaffeljern, under frokosten. Nam-Nam. Ja det var jo selvfølgelig bare barna som benyttet seg av denne muligheten;)

Etter frokost hoppet vi i bilen og kjørte bort mot turens startpunkt som ligger sør for Ståvassdammen. Parkering ligger stor og fin, rett ved brua, som bringer deg over til "rett" side av elva, for videre fot-aktiviteter opp mot vakre tinder, som f.eks Vassdalseggi, Kistenuten og/eller Kjelatind.

Her, rett ved parkeringen, finner du både en spennende elv-tunnel og fisk i elva. I tillegg finnes det flere, fantastiske fine badeplasser for den som også ønsker å bløte opp svette tær, og/eller skylle kroppen, på slutten av en super fjelltur! Nydelig!

Stien videre går i fortsettelsen av veien. Noen røde T `er ses her og der. Og er å finne helt til du krysser brua på/ved Kisteelvi. Rett etter du har passert brua, ser du en umerket sti som går opp mot høyre, mens den rød-merkede stien går videre mot venstre.
Nå har en to valg: Vinne høyde med en gang å følge stien opp mot høyre, og runde inn i Lisledalen, med høydemeterne bak deg:) Eller følge stien til venstre, og traske motbakke fra Kjelavatn, og helt opp på topp platået av Vassdalseggi i ett jafs?!

Sti innover mot Lisledalen
Fra første pausested:

Vi valgte det første alternativ, og tror det er det beste. Selv om stien er umerket, er den/de så pass godt brukt at du finner frem noenlunde enkelt. Enten på sti eller dyretråkk. Men pass på høyden, siden det er fort gjort å "synke" nedover en sti, når en går i egne tanker, og/eller er happy men den flotte utsikten;)

Fra Lisledalsbotn og opp mot toppryggen:

Når du kommer opp til første vannet i Lisledalen krysser stien over utløpet. Hvis det er mye vannføring kan det være litt langt imellom steinene over, men selv da går det helt fin, så lenge fjell-skoene er behandlet og balansen er sånn noenlunde:-) Vi fulgte deretter sti til den ble vekk under noen felt med sny. Her skjærer vi opp mot østtoppen. Noen små varder ses innimellom, men vi følger heler det vi synes er naturlig veivalg oppover i kombinasjon med gamle spor over snyfeltene her oppe. Det er faktisk "folksomt" ila turen, da vi treffer 9 stk oppe på ryggen innover mot selve toppen.

Og ingen hadde gått veien vi gikk! De kom alle fra andre siden, og noen hadde overnattet i telt ved Holmavatnet. Der er det forresten også en DNT hytte, for de som ønsker tak over hodet laget av tre, og ikke nylon:) Vi var også spente på om vi kom til å møte, en Svenske, som hadde delt sovesal med oss natten før. Han skulle padle fra Haukeliseter og inn mot Ståvassdalen, og gå denne inn til foten av Vassdaleggi, og opp den veien. Vi så han ikke, men håper han hadde en like fin tur som oss:-D

På toppen:

Oppover fra østtoppen, og mot selve toppen, var det god blanding av sny og sva. Små-vardene hold sånn noenlunde rett track mot hovedtoppen. Men ville nok ikke gått rundt her oppe i tåke, uten kart/kompass, og/eller GPS. Snyen blir nok borte (men neppe over alt) ila sommeren.

I slik ett sommervær, er turen en super opplevelse i vakker utsikt til alle kanter! Du har "Gaustatopputsikt" her oppe. Ingen problem å se andre pf 500 topper nedover Telemark, hele Folgefonna gliser mot deg i solskinnet, og Hardangervidda og det blide Sørlandet kan beskues så langt øye rekker. Fantastisk flott.

Oppe ved selve varden (som hadde en tendens til å være en smule vindskjev) var det godt å raste, slappe av, sole seg, ta bilder og nyte 360!! Obs obs ikke sitt under sørsiden av varden, samtidig som det er noen som er oppå...rasfare og hodepine er "overhengende" tilstede;)

Panorama-Nord-Øst-Sør

Panorama-Sør-Vest-Nord

Panorama-Vest-Nord

På tur ned igjen, følger vi samme rute. Eller noenlunde....GPS kan en sjelden "lure". Det er nå, at vi ser sti/dyretråkkene rundt ned fra Lisledalen er enda flere en hva vi hadde inntrykk av på tur opp. Små vardene er også spredt litt rundt, noe som gir "flere" valg opp og ned.

Vi bruker grovt 4 timer opp og 3 timer ned.

Takk for fantastisk fin tur, og fantastisk flott turfølge. Nå er det heldighvis 12 fylkestopper igjen av vårt toppeventyr:-D