Fulufjellet Nasjonalpark (10.09.2022)

Ascents Slottet (1,047m) 10.09.2022 12:07
Visits of other PBEs Bergådalen p-plass (570m) 10.09.2022 09:43

I samling av turer for å ferdigstille nasjonalpark plakat serien min, var turen kommet til Fulufjell Nasjonalpark. Hentet min yngste som for tiden jobber på Terningmoen leir på Elverum, og vi kjørte inn i mobildekningens sorte hull, og hadde gleden av fint vær og kveld og natten, men våkner til tåke som blir tykkere for vært skritt ila dagen.

Startpunktet er godt beskrevet av andre peakbookere og vi er alltid fornøyd med slike løsninger. Stien starter 10 meter fra parkering og overnattingssted. Og er tydelig, tildels blåmerket og varder innimellom.

Tanken var å først gå inn i Svergie, men syntes det ble litt stusselig med utenlandsturer hvor en ikke ser noen ting som helst, og i økende mengde regn. Vedens eldste tre (turmål 2) på ca 9500 år bor i området her oppe, men får heller vente litt til før vi besøker det. Så vi forlot sti, og gikk mot turmål 1 som er høyeste topp Slottet 1047 moh.

Starten går over privat eid hengebro. Litt skeptisk til lydene den gav fra seg pga min vekt på 125 kg + sekk på 10 kg. Men det er nok ingenting å bekymre seg over. Skulle broen svikte, er høyden ned til rolig elv under broen på 2 meter. Og det skulle absolutt være mulig å overleve :-D

Stien videre går vakker varierende natur opp til tregrensen. Mye vakkert å hvile øyet på. Og deilig å være uten mobildekning. Mye reve bjeff og skrik farger turen enda vakrere. Og i motsetning til resten av Norge fløy det opp ganske mye rype ila turen.

Det er en liten elvekrysning ca 500 m fra starten. Ganske lett å hoppe over fra stein til stein, når vannføringen er normal. Skulle det være større vannføring er det lagt ned ett tre for balansekunst eller støtte ved krysning avhenging av val av fottøy.

Hele området (turen) gir en stemme i valgurne for valg av gode fjellsko, siden myr, høy lyng/ mose over stein ur er det dominerende terrenget. Dvs ankelstøtte og vannavstøtende er å foretrekke.