Blodslit for vakre opplevelser:) (02.12.2012)

Characteristic Ski trip
Ascents Evjuseterfjellet (758m) 02.12.2012

Buskerud pf 100 topp. Turfølge: Sniff:)

Utrolig flott dag, som jeg dessverre sov bort alt for mye av. Så når vi kom opp til startpunktet for dagens topp tur var klokka allerede blitt mange. Det var bare å legge hodelykta i sekken.

Nede ved Vesle mysultjernet hvor vi parkerte, var det greit å stå med bilen. Selv om veien inn hit var vinterstengt som det ble informert om på hovedtavle ute ved Dusum, tok vi sjansen på å korte inn litt på dagens tur. Det var brøytet inn hit, men ikke lengre. Mens jeg stod å klargjorde utstyret, traff Sniff på en hyggelig dame som gikk tur her inne. Og han ble virkelig god venn med henne, siden hun gav han litt kjeks...og som takk for det, kvitterte han med "nesten" å drite på de nye vinterskoene hennes..ja ja det er gutten sin det;)

På med ski, og godt med klær på, siden temp måleren viste minus 19 nå vi starta. Vintersekken satt på ryggen for andre gang i år, men det var vår første ski tur:) Uker med jammer om lite snø, hadde blitt besvart!

På tur opp langs skogsveiene var det kjørt skuter-spor, så med Sniff i front gikk det greit opp til sporet forsvant i retning Rønsetra. På med feller, og "bensin" i lomma. Det er merkelig det der, hvor en skjønner ved årets første skitur, at en er ikke i så god form som en hadde håpet på.

På starten videre var det å trakke spor etter Sniff, som var happy med å gå fri i front. Helt til han skjønte at det var djævelsk mykkje sny i fjellet i dag, og mygga ut, for heller å legge seg bak meg, resten av turen, da mine spor var bedre å gå i, og irriterende ofte sto på bak skia og gliste.

Skjønte fort at tids aspektet jeg hadde satt i hodet mitt ville ryke. Og vurdere kraftig å bryte hele turen, siden det var djævelsk tungt i nysny, og oppoverbakker. Men som ofte før, så gikk det en faen i meg, og sa: opp skal vi!!!

Rett før sletta inn mot toppen ble det ikke særlig bedre. Vi gikk opp ett "lite" dalføre som jeg ikke tror har opplevd så mye eder å galle, som i dag. For nå jeg måtte av med skia pga stigning og mye sny, ja da var det ikke mye tur-kos med snø opp til hofta! Og med innlagt knoting over nedsnya bjørketrær og under grantrær som slapp sny ned i hode på oss, ja da så jeg mørkt på hele prosjektet. MEN når vi kom opp på flata bort mot toppen, ja da mygga hodelykta ut og 10 meter lengre bort, takket GPS for seg...ja ja, det var den turen...........

Da var jeg sikker på at det riktige var å snu. Så jeg titta ned i sekken etter litt niste før vi skulle returene..jammen lå ikke reservelykta der...Tjohoo:) Dermed ble det topp allikevel, selv om det ble i mørke, og fortsatt var tungt å "gryne" i masse snø. Topp er Topp;)

Mye kan sies om dagens slit, men turen ned igjen, betalte det hele. Å skli nedover bakkene med fjell-skia på beina, 20 minus i lufta, stille som kun naturen kan være, og stjerneklar nattehimmel som blinket ned på meg og Sniff.. Sukk, slike stunder gjør det hele verd slitet:)

På GPS sporet, har jeg "tegnet" inn siste 4-500 meterne opp til toppen, fra der batteriene ikke ville mer.. og vi fulgte samme vei ned igjen.

Fantastiske bilder!

Written by morsor 04.12.2012 01:08

Kan brukes på postkort.

Buskerud..

Written by Atomsilda 03.12.2012 17:47

Fine skogsbilder!! Du samler på Buskerudtopper? Jeg er nå selv fra Drammen og kommer vel ikke til å samle på disse pf 100 toppene kanskje....men kommunetopper er interesseante. Har noen av dem... Du samler kanskje på "rubbel og bit" ;)?

Sv: Buskerud..

Written by 19topper 03.12.2012 22:46

Det blir nok "rubbel og bit" håper jeg:) Synes topp turer er en helt ok hobby;) så hvorfor ikke knekke igang med dem alle sammen. Kommunetopper mest om sommeren, og pf 100 resten av året. Salig blanding er vel det korrekte svaret:-) Startet som en tilfeldighet og er nå mer en lidenskap blitt!