Mælefjell, første vannblemme på 5 år:) (15.11.2012)

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Mælefjell (1,413m) 15.11.2012

Telemark pf 500. Turfølge: SNIFF:)

Vi hadde drodlet en god del om hvilken rute vi skulle velg opp til denne toppen... Tiden gikk, og plutselig nærmer vi oss slutten av året, og snøen har lagt seg noen plasser. Dette førte til at valget gikk til Nord vest siden. Nå gikk det dessverre ikke an å kjøre like langt opp som tur rapporten til siroho (Sissel Rohølhaugen), da det var is på veien, og jeg var ikke sikker om bommen her nede ble lukket ila dagen. SÅ siden vi ikke hadde så mye tid mens det er dagslys, ja så var det bare å knekke igang fra parkeringen nede ved Natadal.

Lang historie kort= Fulgte veien opp til Sundbø-Mælestøul ( is det meste av veien -Fuck), på med truger og opp til Rjupedalen (svett!) videre opp mot toppen, både med og uten truger, avhengig av underlaget. Oppe på toppen etter ca tre timer. Og kan ikke huske å ha vært så sliten på flere år! Det var på nippen at Sniff fikk litt oppkast. Men sto han av, men hadde ikke matlyst, så Sniff fikk litt ekstra brød i dag.

Fra varden trippet vi litt lengre bort mot øst. da det så litt høyere der...

Sola skinte helt til den gikk ned, så det klaffet med fridag i dag. En god del vind på toppen, men det er det gjør det bare friskere. Planen var å ta med fjellskiene, men da vi stod nede i dalen, så det veldig nakent ut på toppen. Men det hadde vært konge å skli ned i isteden for truger. Med trugene fikk jeg en unaturlig vinkel på foten, noe som resulterte i den første vannblemme på over 5 år.. Ja ja, det er bare å tappe ut væsken, og traske videre:)

Og mulig at skoene må til skomakeren, da det begynner å bli litt slitt under på sålen, gummikappen falt av på høyre sko, og begge skoreimene røyk ila turen!

Takk Sniff for godt kameratskap! Og Gratulerer til min mellomste sønn Magnus som fyller 13 år i dag, og til min eldste sønn Sigurd som blir 15 år på Søndag:) Vi har vært med på mange flotte turer i år, og forhåpentlig noen til neste år også....:)

Filmsnutt på ca 4,5 min: TRYKK HER

Start date 15.11.2012 11:13
(UTC+01:00)
End date 15.11.2012 16:56

Stemningsfull video

Written by 500fjell 16.11.2012 18:43

Likte også videoen, skapte en fin stemning og merket savnet av Telemark komme frem:) Mælefjell er en topp som har vært spesiell for meg helt siden jeg var fire år.

Takk for flott turbeskrivelse

Written by siroho 16.11.2012 12:44

Likte den videoen. Artig å se landskapet der opp når snøen har lagt seg litt her og der. Da unngikk du i hvertfall steinura. Flotte bilder av en turglad hund selv om det ser litt kaldt ut på turen.

Sv: Takk for flott turbeskrive

Written by 19topper 16.11.2012 15:34

Bare hyggelig, og takk for tips om at fjellet kan besøkes fra flere steder. Ble litt lengre en planlagt, men pytt pytt:)