Nome nr 1 & 2 (11.11.2012)

Ascents Hantofjellet (405m) 11.11.2012
Vardefjellet (390m) 11.11.2012

Nome pf 100 topper. Turfølge: Sigurd, Magnus, Amalie og Sniff :-))))

Farsdag tur:) Ungene hadde som ønske at vi skulle på fjelltopp på farsdagen. Det hadde ikke jeg noe imot:) Så når kaffe, og pannekaker til frokost var unnagjort (takk Sigurd og Magnus), så satte vi oss i bilen og snurret avgårde mot Nome kommune. Så kombinasjon topp-tur, kultur (slusene i kanalen) og badetur (skien fritidspark) var ett godt utgangspunkt.

Vi kjørte etter hvert opp til parkeringen for bestigning av disse to topper + bukkefjell og Husefjell som ligger litt lengre sør på stien som går over Vardefjellet. Blåmerket og med skiltmarkering faktisk helt nede fra veien som går forbi stikkveien opp til parkeringen.

Fra parkeringen er det godt merket med blå tre pinner langs stiene. Også stien i mellom Vardefjell og Hantofjellet var merket. Og god kvalitet på stiene. Pga regnet var det mye vann på veier og på sti, men slik er det jo her når det har regnet:)

Når en kom til sti-kryss var det godt merket med skilt om hvor stien gikk videre. Oppe på toppen av Vardefjell var det jo en meget flott og stor varde. Trigg punktet står noenlunde stødig ennå, men pga tidens tann, har det ikke lenge igjen (tror vi). Flott utsikt ned mot tettstedet Lunde. Og vi så Stasnibb ligge å lokke lengre nord med sitt trolllignende utsende pga stupet mot vest:)

Men den toppen får vente. Vi snurret over til Hantofjellet i skumringen. Stien tror vi ikke går opp til toppen, men forbi på nordsiden. Så vi valgte å klyve opp på sør øst siden. Ikke noe problem om en bare velger riktig vei opp. Kort bilde seanse på toppen, og ned igjen til bilen i mørke. Men med hodelykt på lur, så gikk det greit.