Varden (08.11.2012)

Ascents Berganvarden (456m) 08.11.2012

Kommunetopp Larvik. Turfølge Sniff:)

I dag tenkte vi at vi skulle prøve den egentlige veien opp til vår kommunes høyeste topp. Vi startet litt lengre ned på veien en tidligere turer hit opp, siden bommen er blitt flyttet ca 5-700 meter lengre ned mot gården Skobba ift hvor en kan se den er avmerket på kartet. Her nede er det god plass til parkering langs veien. I dag var det også mye aktivitet siden de tok ut skog herfra.

På tur opp mot toppen hadde jeg en lei opplevelse. Jeg ble skutt mot! av en eller annen idiot av en jeger. Skuddet gikk rett over hodet mitt, og det karakteristiske "kneppet" når prosjektilet passerte var ikke noe moro. Prøvde å få noen til å tilkjenne gi seg, men fant ingen å høvel over med kjeft og brekke våpenet til. Han/hun hadde nok kommet seg vekk brennkvikt.

Det virket som det var to jaktlag ute i dag (hundegaul) på begge sider av toppen parallelt. Men ingen kjente noe til dette når jeg spurte meg for nede i "bygda".

Elg fikk vi sett. Og håper ikke jaktlaget fikk tatt han, da det var en flott 2 eller 3 års okse.

Men vi fulgte blåmerket løype opp til toppen, da vi skulle prøve veien opp, som egentlig er veien opp, og ikke alle andre vi har prøvd tidligere. Løypa er merket godt, helt opp til toppen, og stien og skogsveiene holder god kvalitet hele veien. Litt rotvelte rundt forbi, men ikke noe problem. Og denne veien er å anbefale, selv om det finnes andre alternativer.