Vestre Vealøs (05.11.2012)

Ascents Vestre Vealøs (498m) 05.11.2012

Skien pf 100 topp. Turfølge Sniff:)

Vi hadde litt tid til overs før ett besøk på Betanien sykehus i Skien. Så da tenkte jeg at vi kunne jo besøke en liten topp siden vi først var i området. Og da fristet det med toppen, som stikker seg ut nesten uansett hvor du ellers befinner deg i Telemark eller Vestfold. Ja til og med Østfold på en klar dag. Nemlig "toppen med tårnet"- Vealøs vestre.

Vi parkerte oppe langs Siljanveien ved hoppbakken, som nå dessverre er blitt gjort om til produksjons område for ved. I stedet for å være hjemsted for telemarksnedslag.

Stien starter på Siljan siden av "parkeringen" og er blå merket helt opp til toppen. Om en starter på toppen, og ønsker å komme seg til Siljanveien, følger en merking mot Kikut.

Vi har tidligere gått fra både Lennsmannsetra og opp "hovedveien" tidligere. Og synes denne var helt ok. God utsikt når en kommer over på rett side av åsen. Snøen lå faktisk opp på baksiden før en kom opp til tårnet. Ikke mye men litt:)

Og i dag nydelig utsikt opp mot Lifjell som lå badet i solskinn, og dekket av snø!!!!! Det hadde vært flott å kunne tatt ett bilde av den utsikten. Dessverre huket jeg ikke at jeg hadde lillekameraet med, før vi kom ned til bilen igjen. Hurra:(

Grei parkering på plass langs vei. Godt merket løype. Og vi brukte ca 40 min opp til tårnet herfra. Samme vei ned igjen