Høgåsen (28.09.2012)

Ascents Høgåsen (393m) 28.09.2012

Buskerud/Kongsberg pf 100 topp. Turfølge Sniff:)

Fin tur for mann og hund. Vi hadde gledet oss til å komme oss litt opp i "høyden" igjen, etter bare sykkelturer i lavlandet, pga dårlige ledd. Så med Vigdis Hjort på lydbok i bilen og en håndfull smertestillende kom vi oss frem til parkeringen for besøk til Høgåsen i Kongsberg kommune. En tenker ikke på at Kongsberg kommune stikker seg så langt sør som Hvittingfoss..ikke jeg ihvertfall.

Det er laget parkering for besøk av toppen. Vel det er nok utsiktspunkt nord for toppen, som blir besøkt her. Her kan du skrive deg inn i toppboka, og med dette donerer den lokale sparebank 50 øre per underskrift til det lokale idrettslaget. Noe som er verd turen i seg selv:)

Selve toppen kommer nok ALDRI i inn på noe Kremtoppliste!! Og er nok sikkert ikke besøkt av så mange to beinte skapninger de siste 100 år. MEN utsiktspunktet med hvile/ utsikt benker og registrerings bok, er absolutt vært ett besøk. Enkel sti/traktorvei opp til en flott utsikt ut over Hvittingfoss og Lågendalen:-D

Fra parkeringen er det merket sti med orange farve. Men blir borte etter ett stykke (tror det er vasket vekk etter en regnskyll tidligere i sommer) og jeg fant ikke tilbake til stien før opp mot toppen. Men du kan like godt følge traktorveien som jeg fulgte ned igjen (se GPS spor). Den er nok den enkleste veien opp til utsiktspunktet. Og dropp selve toppen. Ikke verdt pengene!

Fra toppen er det også merket sti til to andre områder/topper. Så her er det turmuligheter:)